مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
استقبال از لوازم التحریر ایرانی با طرح قهرمانان ملی

استقبال از لوازم التحریر ایرانی با طرح قهرمانان ملی

تاریخ انتشار: 5 شهریور 1399
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در گفت وگو با «حمایت» مطرح کرد:

نوشت‌افزار ایرانی اسلامی جزو معدود اقدامات فرهنگی کشور در سال‌های اخیر است که با نیازسنجی درست و عرضه محصولات متناسب با علاقه مخاطب توانست در سبد فرهنگی خانواده‌ها جای خود را باز کند. این مجموعه اگرچه ماهیت اقتصادی دارد، اما به منظور عرضه محصولات با کاراکترها و نمادهای ایرانی اسلامی به کودکان و برای پر کردن خلأهای فرهنگی در این زمینه شکل گرفت، راهی که در ابتدا با یکی دو برند آغاز شد اما در حال حاضر ۱۰۰ تولیدکننده در سراسر کشور را مشغول به فعالیت در این حوزه کرده است. در خصوص وضعیت بازار این محصول استراتژیک فرهنگی «حمایت» با محمد یقینی، مدیرعامل جدید مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، به گفت‌وگو نشست.

 

در شرایط کنونی و به‌واسطه افزایش قیمت کاغذ و همچنین تعطیلی مراکز آموزشی به واسطه اپیدمی کرونا، اوضاع تولیدکنندگان نوشت‌افزار چگونه است؟

بحث داستان کاغذ از بهمن ماه کمی قیمت تعدیل و متناسب با قیمت دلار شد.اما نکته اصلی امسال بحث کروناست، اپیدمی این ویروس باعث شد که بحث تولید نوشت‌افزار به شدت کاهش پیدا کند که البته دلیل آن هم ابهامی است که در نحوه شروع مدارس و دانشگاه‌ها و البته در شیوه بازگشایی آنها ، مطرح است. به هرحال چون رفتار خانواده ها به عنوان مصرف کننده مبهم شده تولیدکنندگان هم دست به عصا جلو رفته اند. میزان تولید- طبق برآورد ما - نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده است.اما با این حال کار تعطیل نشده است.

 

الان چندسالی است که سعی کرده‌ایم تغییراتی در ذائقه مخاطبان به‌وجود بیاوریم که البته موفق هم بوده‌ایم. با توجه به شرایط پیش رو برای حفظ این روند چه اقداماتی انجام شده است؟

به طور قطع، مسیر ذائقه سازی را رها نمی‌کنیم. جشنواره سراسری که طراحی کردیم در واقع ادامه فعالیت در مسیر ذائقه‌سازی مخاطب است. بیشتر از اینکه انتظار داشته باشیم که خرید و فروش اتفاق بیفتد مهم این است که مخاطب تولیدات نوشت افزار با محتوای ایرانی، از دست نرود و فراموش نشود. ما امسال ۲ کار جدی را از بابت تقویت ذائقه مردم مدنظر قرار دادیم؛ نخست تولید نوشت افزارهای ایرانی با طرح‌های کرونایی ناظر بر موضوع مدافعان سلامت به عنوان قهرمانان ملی و همچنین ناظر به آموزش‌های بهداشتی برای کودکان. نکته بعدی هم رونمایی از نوشت افزارهای مرتبط با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود .

 

ببینید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از ناشران و کتابفروشی‌ها طرح های فصلی برپا می‌کند. شما برای حمایت از تولیدکنندگان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

ما نهاد دولتی نیستیم بلکه سازمان مردم نهاد NGO هستیم که توسط تولیدکنندگان نوشت‌‌افزار راه اندازی شده و در واقع با نهادهای دولتی برای رفع مشکلات در حال مذاکره است. ما ۵ کار را در زمره مسئولیتمان قرار داده‌ایم. ذائقه سازی، تشکیل زنجیره کاراکتر و محتوا، توانمندسازی تولیدکندگان، ساماندهی بازار و در نهایت تولید محصولات نوشت افزار ایرانی که مشابه نداشته باشد.

 

میزان اشتغال‌زایی در حوزه نوشت‌‌افزار طی چند سال اخیر رشد داشته است؟ آماری در این خصوص دارید؟

ببینید در سال ۹۰ حجم بازار نوشت افزار سهم ایرانی نسبت به خارجی ۱۰ به ۹۰ بود. ۹۰ درصد واردات صورت می‌گرفت و ۱۰ درصد تولید داخلی بود ولی امروز تقریبا این رقم ۶۰ به ۴۰ شده و در واقع رشد خیلی جدی و خوبی از بازار ۶ هزار میلیاردی نوشت افزار داشته است. تقریبا به طور مستقیم رقمی حدود ۴ هزار نفر و ۵ هزار نفر هم به طور غیر مستقیم با بازار نوشت افزار رابطه شغلی دارند. ان شاءالله اگر همین مسیر به درستی ادامه پیدا کند هم اشتغال و هم سهم نوشت افزار( اشتغال و نوشت افزار ارتباط جدی با هم دارند) افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. باید توجه کنیم که در حال حاضر مداد، دفتر، خودکار و ماژیک یک سوم تا نصف نیاز بازار را تامین می‌کنند که قابل توجه است.

 

قصد صادرات نوشت افزار به کشورهای اسلامی و یا کشورهایی که از نظر فرهنگی با ما همسو هستند را ندارید؟ در واقع به دنبال عرضه محصولات ایرانی در بازار جهانی هستید؟

حوزه نوشت افزار ایرانی ۵ سال است که پر رنگ شده وتولیدکنندگان قوت گرفته‌‌اند و این توان را دارند با توجه به ظرفیت های خوبی که ایجاد کرده‌اند و البته کیفیت خوب محصولاتی که دارند، به گام پختگی نزدیک شده‌اند. الان بازار نوشت افزار ما شبیه جوانی می ماند که در عرصه بازار کشور می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد اما در خصوص بازار صادرات باید گفت که این گام جدیدی است و باید ۲ مسیر را طی کند: نخست اینکه بازار داخلی کشور را کاملا پوشش دهد و سهم نوشت افزار وارداتی را حداقلی کند. دوم اینکه به صادرات نظری داشته باشد که در واقع اقداماتی آغازو صادرات به برخی از کشورها انجام شده است؛ حتی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه مثل عراق و کشورهای خلیج فارس. اما متاسفانه این مهم تبدیل به یک فرآیند حتمی نشده است. باید به این مهم توجه داشت که نوشت افزار بسیار ذائقه ای است.مثل موادغذایی نیست که با تغییر بسته‌بندی قابل ارائه باشد.

نوشت افزار به طور مستقیم به فضای فرهنگی کشور مخاطب مرتبط است پس باید تولیدکنندگان بتوانند با تعاملاتی که با کشورمقصد دارند محصولی را تولید و عرضه کنند که مورد نیاز و مورد پسند ذائقه مخاطب آن کشور باشد.این مهم باید مورد توجه دولت قرار گیرد که در رایزنی های اقتصادی و فعالیت‌های اتاق‌های بازرگانی باید پای کار صادرات نوشت‌افزار بیایید تا این فضای تحقیقاتی و شناسایی بازار هدف محقق شود و تولید کنندگان این جسارت را داشته باشند که بتوانند تولیداتی صرفا جهت صدور داشته باشند.

 

منبع: روزنامه حمایت

دیدگاه‌های شما: