۳ ماه مانده به بازگشایی مدارس، تولیدکنندگان نوشتافزار در انتظار ارز/ عرضه بیدردسر محصولات قاچاق در فروشگاههای مشهور
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوشتافزار ایرانی اسلامی که 11 سال است در عرصه صنعت و فرهنگ آغاز به کار کرده، توانسته است در این مدت نظر خانوادههای ایرانی را بهسمت خود جلب کند و در سبد خانوار جای بگیرد. تا پیش از این، بازار لوازمالتحریر ایران در دست برندها و شرکتهای خارجی عمدتاً از چین و هند بود؛ بهطوری که گفته میشود یک دهه پیش، بیش از 90 درصد از سهم بازار ایران را این شرکتها در دست داشتند.
با شروع حرکت تولید در این مسیر و تشکیل کارگاههای متعدد و حلقههای میانی، در زمان حاضر برآورد میشود که بیش از 50 درصد بازار نوشتافزار در دست تولیدکنندگان داخلی است. هرچند صنعت نوشتافزار در یک دهه گذشته توانسته است با عبور از فراز و نشیبهای مختلف، جای خود را در بازار ایران ثابت نگاه دارد، اما بهنظر میرسد همچنان با چالشهای متعددی مواجه است. سعید برخدا، از فعالان حوزه نوشتافزار ایرانی و رئیس هیئت مدیره شرکت آریا، در گفتوگو با تسنیم، مسئله تخصیص ارز برای واردات را از جمله مشکلات روز تولیدکنندگان این صنعت دانست و گفت: مشکل اصلی این است از زمانی که ما در سامانه ثبت سفارش را انجام میدهیم تا زمانی که ارز مورد نیاز تخصیص یابد، زمان زیادی طول میکشد؛ این در حالی است که در این روزها تولیدکنندگان نوشتافزار بایدمیزان تولیدات خود را به اوج برسانند و حتی یک روز هم برای ما حائز اهمیت است.
3 ماه مانده به آغاز سال تحصیلی، تولیدکنندگان نوشتافزار در انتظار تخصیص ارز
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل نامهنگاری با بانک مرکزی صورت گرفته و قرار است حل شود، به تأثیر این تأخیر در افزایش قیمت محصولات نوشتافزار و تأمین بازار در ماههای آتی اشاره کرد و ادامه داد: در اینجا دو موضوع مطرح است؛ نخست بحث مواد اولیهای است که برای تولیدکننده مورد نیاز است و دیگری، بحث واردات ماشینآلاتی است که به روند تولید کمک میکند. اگر در زمان مورد نیاز هرکدام از این دو مورد تأمین نشود، روی میزان تولید نیز تأثیر میگذارد و تولیدکننده مجبور است برخی از روزها روند تولید را متوقف کند.
برخدا یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان در این زمینه را بروکراسیهای اداری خواند و یادآور شد: بروکراسیهای اداری و قوانین دست و پا گیر، سرعت توسعه را کاهش میدهد. تولیدکننده باید در سامانه ثبت سفارش، ثبتنام کند و پس از آن، نامهنگاری با مراجع ذیربط از جمله اداره صنایع منطقه باید انجام شود. پس از آن، گزارشی تهیه میشود و ...
بروکراسی اداری، کلاف مشکلات را پیچیدهتر کرد
این فعال صنعت نوشتافزار کارنامه عملکرد تولیدکنندگان این حوزه را در سالهای گذشته مثبت ارزیابی و اضافه کرد: صنعت نوشتافزار در سالهای گذشته انگیزه خوبی برای توسعه داشته است. با وجود اینکه کرونا خیلی به فعالان این حوزه لطمه وارد کرد، اما تولیدکنندگان تلاش کردند محصولات خود را چه از نظر کمی و چه از حیث کیفی ارتقا بخشند؛ در مجموع میتوان گفت که در عرضه محصولات اصلی نوشتافزار خوب عمل کردهاند. تنها دغدغه تولیدکنندگان این است که یک مقدار قوانین دست و پاگیر وجود دارد؛ از مجوزهای واردات مواد اولیه و تخصیص ارز گرفته تا نیازسنجیها و ... . این در حالی است که فعالان این صنعت شناخته شده هستند و میتوان بین یک مجموعهای که دهههاست در این حوزه مشغول به فعالیت است با مجموعهای که تازه وارد این حوزه شده، تمایز قائل شد.
رئیس هیئت مدیره شرکت آریا در واکنش به این موضوع که به نظر میرسد مسئولان همپای تولیدکنندگان حرکت نمیکنند، گفت: بله، متأسفانه در برخی موارد همینطور است. مجموعه ما 60 سال سابقه کار و حدود 600 نفر لیست بیمه دارد که به لحاظ تنوع محصولات، یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده نوشتافزار است. مجموعههای مشابه مجموعه ما برای کارشناسان شناخته شده هستند و میتوان با اعتماد به آنها، روند کار را سرعت بخشید.
قیمت لوازمالتحریر افزایش مییابد؟
برخدا در پاسخ به این پرسش که بازار نوشتافزار در ماههای آتی را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: قیمت محصولاتی که عرضه میشود، به میزان نوسان دلار و تأثیر آن بر مواد اولیه بستگی دارد. قیمت مواد اولیه بالا رفته و به تبع، قیمت محصول تمام شده نیز بالا میرود، اما تولیدکنندگان نوشتافزار در سالهای اخیر کوشیدهاند با کمترین حاشیه سود، محصولات خود را به بازار عرضه کنند و معمولاً سودی که دریافت میکنند، بیشتر از 15 درصد نبوده است. اما در حال حاضر شرایط خرید مواد اولیه بهگونهای است که قیمتها را لحظهای و روزانه به تولیدکننده اعلام میکنند و همین موضوع، سبب میشود که امکان پیشبینی و قدرت ریسک از تولیدکننده گرفته شود.
ظرفیت قابل توجه اشتغالزایی صنعت نوپای نوشتافزار
نوشتافزار ایرانی در سالهای گذشته توانسته ضمن در دست داشتن 50 درصد بازار، 80 درصد رضایت خانوادهها را نیز کسب کند؛ این در حالی است که تا یک دهه پیش اعتماد به کالای ایرانی به ویژه در حوزه لوازمالتحریر بسیار کم بود و عمده بازار را محصولات چینی و هندی تأمین میکرد؛ محصولاتی که گاه با بیکیفیتترین مواد اولیه و حتی بازیافتی در چین تولید میشد، به عنوان یک رقیب در بازار برای محصولات ایرانی مطرح بود. اما در یک دهه گذشته با تقویت مجموعههای تولیدی، فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت رسانهها برای این موضوع، ورق به نفع تولیدکنندگان داخلی برگشته است.
حمایتهای رهبر انقلاب موجب پویایی صنعت نوشتافزار شد
برخدا با اشاره به این موضوع، اعمال سیاستهای دولتها برای کاهش واردات و حمایتهای رهبر معظم انقلاب از تولید نوشتافزار ایرانی اسلامی را از جمله گامهای مثبت در این زمینه دانست. او در پاسخ به این پرسش که این بازار چقدر ظرفیت اشتغالزایی دارد، گفت: ظرفیت بالاست، چرا که تنوع محصولات در حوزه نوشتافزار زیاد است و ما هنوز خط تولید بسیاری از محصولات را در داخل کشور راهاندازی نکردهایم. برای تولید برخی از محصولات هنوز ماشینآلات و تکنولوژی را به کشور وارد نکردهایم، مانند مداد اتود؛ بنابراین امکان اشتغال در این حوزه بالاست؛ البته به شرط آنکه حمایت نیز صورت گیرد.
عرضه آسان محصولات قاچاق در فروشگاهها مشهور
وی با بیان اینکه شرط دیگر این است که جلوی واردات کالای قاچاق گرفته شود، اضافه کرد: چندین سال است که واردات مداد به داخل کشور ممنوع است، اما ما حتی در فروشگاههای معتبر نیز شاهد عرضه محصولات خارجی هستیم. این اقلام از کجا وارد کشور شدهاند که نه گمرکی پرداخت کردهاند و نه شناسه کالا دارند؟ این شرایط سبب میشود که فروشنده حاشیه سود بالایی برای عرضه این دست از محصولات داشته باشد و با محدودیتهای کالای داخلی را نداشته باشد.
این تولیدکننده با بیان اینکه نامهنگاری نیز با مسئولان در این زمینه انجام شده، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است، یادآور شد: این نوع اقدامات تولیدکننده را دلسرد میکند. تمام همّ و غمّ تولیدکننده ایرانی عرضه محصولات باکیفیت است، اما متأسفانه شاهد آن است که در فروشگاههای بزرگ و بنام کشور، محصولات قاچاق به راحتی عرضه میشود.
برخدا درباره ظرفیت نوشتافزار ایرانی برای صادرات به بازارهای منطقهای گفت: در بحث صادرات مجموعههایی مانند مجموعه ما سابقه طولانی دارند و فراز و فرود این بازار را تجربه کردهاند. ما در دورهای خمیر بازی به ایتالیا صادر میکردیم، اما امروزه برای صادرات محصولات موانعی پیش روی تولیدکننده وجود دارد که بخشی از آن به بحث تحریمها و رد و بدل کردن مسائل مالی بازمیگردد.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر میرسد چشمانداز برنامهریزیهای انجام شده از سوی مسئولان بیشتر معطوف به بازار داخل است تا خارج، گفت: بله، استراتژی کلان این بوده که اول بازار داخل را تأمین کنیم و بعد به صادرات بیندیشیم. تولیدکننده در حال حاضر با موانعی برای صادرات محصولات خود مواجه است که رفع آنها، نیازمند ارائه راهکار از سوی مسئولان است. در مجموع میتوان گفت شرایط کار برای تولیدکننده ایرانی با تولیدکنندهای که با هیچگونه تحریمی مواجه نیست، فرق میکند.