مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
ورق در بازار نوشت‌افزار برگشت

ورق در بازار نوشت‌افزار برگشت

تاریخ انتشار: 4 آبان 1400

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صنعت نوشت‌افزار در حالی در کشور شکل‌گرفته که در ابتدای امر، کمتر کسی به این باور رسیده بود که این راه سرانجامی خواهد داشت. صنعتی که کار خود را با دو برند آغاز کرده بود، امروز به یکی از امیدهای کشور در حوزه صنعت و فرهنگ تبدیل‌شده است. نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با ارائه کالاهایی که محتوایی ایرانی اسلامی داشتند، تنوع‌بخشی به محصولات، ارتقای کیفیت و ذائقه سنجی مخاطبان و بازار، توانسته در یک دهه گذشته سهم قابل‌توجهی از بازار کشور را در دست بگیرد.

صنعت نوشت‌افزار هرچند در دو سال گذشته تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و عدم بازگشایی مراکز آموزشی به‌ویژه مدارس، با افت‌وخیزهای فراوانی مواجه شده و دست‌به‌گریبان مشکلات خرد و کلان است، اما پیش‌بینی کارشناسان می‌گوید که این صنعت پس از گذر از این مرحله بحرانی، می‌تواند در ادامه مسیر به یکی از محصولات پربازده در حوزه اقتصاد فرهنگ تبدیل شود.

محمد یقینی، مدیر مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به مسیر طی شده در یک دهه گذشته توسط متصدیان این صنعت گفت: ۱۰ سال پیش کالایی به‌عنوان نوشت‌افزار وجود نداشت؛ هویتی نداشت، نه مردم می‌شناختند و نه در بازار مطرح بود. با حرکت تعدادی از جوانانی که علاقه‌مند به معرفی و ایجاد هویت نوشت‌افزار ایرانی بودند- نوشت‌افزاری که هم تولید و هم محتوایش ایرانی باشد- این حرکت شکل گرفت و تا اینجا حرکت کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود ۸۵ درصد مصرف کشور، از طریق واردات تأمین می‌شد و اصلاً صنعتی به اسم نوشت‌افزار وجود نداشت؛ به‌غیراز یکسری اقلام پیش‌پاافتاده و محدود که ازنظر محتوا نیز ۱۰۰ درصد وارداتی بودند.

مدیر مجمع ایران نوشت بابیان اینکه در چنین شرایطی جوانان دست‌به‌کار شدند تا کالایی تولید کنند که با ذائقه مخاطب ایرانی همخوانی داشته باشد، افزود:  در ابتدا بازار این کالاها را پس می‌زد، بازاری‌ها می‌گفتند وقتی مسیری وجود دارد و ما آن را تجربه کرده‌ایم، چرا باید روی کالای جدید سرمایه‌گذاری کنیم؟ اما وقتی این کالاها در بین مردم عرضه شد، مردم استقبال کردند و درنهایت این صنعت ایجاد شد.

یقینی به موفقیت‌های کسب‌شده توسط تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی در یک دهه گذشته اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد محصولات نوشت‌افزار دانش‌آموزی تولید داخل است. بازاریان ۱۰ سال قبل در مقابل هر کالایی که made in iran روی آن ثبت‌شده بود، مقاومت می‌کردند و حاضر به فروش این محصولات نبودند. این رویکرد از پنج سال گذشته تغییر کرد و ورق برگشت. بازاری‌ها‌، دیگر تولیدکنندگان و صنف نوشت‌افزار به سمت کالای ایرانی روی آورد. تولیدکنندگان برند ایرانی ایجاد کردند و ایرانی بودن خود را داد زدند. خیلی از فعالان که برندشان ایرانی نبود، الآن باافتخار اعلام می‌کنند که تولیدکننده ایرانی هستند. درمجموع باید بگویم که اتفاق ویژ‌ه‌ای در ۱۰ سال گذشته رخ داد و اگر با همین رویکرد پیش برویم، طی چهار سال آینده در تمام محصولات و اقلام نوشت‌افزار به خودکفایی خواهیم رسید و پس‌ازآن به بحث صادرات می‌رسیم.

وی در ادامه به استقبال مقام معظم رهبری از محصولات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال جاری جمعی از فعالان صنعت نوشت‌افزار تولیدات خودکار خود را در بسته‌ای آماده و به همراه اطلاعاتی در رابطه با تعداد تولیدکنندگان، آمار واردات، آمار صادراتی که در این زمینه کم‌وبیش وجود دارد، ظرفیت تولید، میزان اشتغال‌زایی و ... خدمت مقام معظم رهبری اهدا کردند. شنیده‌ایم که ایشان از کاره‌ انجام‌شده اظهار خشنودی کردند و تک‌تک خودکارها را امتحان کردند و تأکید داشتند که این مسیر باید در بقیه محصولات نیز ادامه پیدا کند و بازار کشور ازنظر تولیدات بیش ازآنچه هست،‌ ایرانی شود. نکاتی را نیز درباره محتوای کالاهای فرموده بودند.

 

دیدگاه‌های شما: