تولید کالای فرهنگی در نهاد کتابخانهها با استفاده از شخصیت «آقا و خانم کتابدار»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور، به همراه سید باقر میرعبداللهی سرپرست معاونت پژوهش برنامه ریزی و فناوری اطلاعات مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل؛ اصغر گودرزی مدیر کل توسعه کتابخانهها و مشارکتها و هادی آشتیانی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی با حضور در نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده «الگونما» واقع در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه از بخشهای مختلف این نمایشگاه شامل اسباببازی و نوشتافزارهای سبک ایرانی اسلامی بازدید کرد.
رمضانی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: کنار هم قرار گرفتن این حجم از اطلاعات برای مخاطبان خاص بسیار ارزشمند است و به نظر میرسد اگر این نمایشگاه به زبان عموم مردم نزدیک شود، مردم نیز در مصرف کالاهای فرهنگی با موضوع فرهنگ ایرانی اسلامی همراهی خواهند کرد.
وی افزود: امروز به دلایل مختلف حوزه کودک و نوجوان برای خانواده ها دارای اهمیت شده است و برای آن وقت وسرمایه میگذارند و اگر آگاهیبخشی مناسبی صورت بگیرد، میتوانیم در ذائقهسازی موفق باشیم. مردم هم نشان دادهاند آن چیزی که به جانشان بنشیند، به خوبی میپذیرند و گرامیاش میدارند. این را در موضوع فراگیری مانند شخصیت و شهادت حاج قاسم به خوبی شاهد بودیم؛ لذا بخشی از اتفاقی که در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی در حال رخ دادن است ناشی از عدم اطلاع از جریانات و اتفاقات است.
ضرورت استفاده از قهرمانان ملی در تولید کالاهای فرهنگی
سرپرست نهاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که شخصیتهای ایرانی و اسلامی چطور می توانند در میان مردم فراگیر شوند گفت: یکی از کارهای جدی ما در نهاد در حوزه کودک و نوجوان است. در دنیای امروز زمانی که محصولات یک شخصیت تولید می شود، پیش از آن تصویر و پویانماییاش بهطور گسترده پخش میشود. این موضوع میبایست در کشور ما جا بیفتد و گسستی که میان چرخه تولید وجود دارد باید اصلاح شود.
وی افزود: اگر به این موضوع بخشی نگاه نکنیم و مجموعه حکمرانی کشور هم با آن همراهی کنند، با توجه به ظرفیت غنی که کشورمان دارد رسیدن به نقطه ایدهآل خیلی دور از دسترس نیست. امروز کشورهای توسعه یافته با هزینه های فراوان به سمت قهرمان سازی رفتهاند؛ در حالی که ما در کشور قهرمانانی واقعی داریم اما آنها را درست عرضه نمیکنیم و به آن نمیپردازیم.
فقدان شناخت کافی از قهرمانان ملی در بخشی از جامعه فرهیخته کشور
رمضانی تصریح کرد: در این حوزه شخصیت حاج قاسم سلیمانی کار را برای ما آسان کرده است. همه پارامترهای یک قهرمان در شخصیت او وجود دارد، اما به عقب تر که برویم در حوزه تاریخ، ادبیات، فرهنگ و هنر شخصیت های متعددی داریم که این ویژگی را داشتند و متاسفانه امروز دانشجویان و بعضا قشر فرهیخته ما آنها را نمی شناسند و این موضوع غصه آور است. این مسئولیت ما را سنگین تر می کند و کم کاری مان را به چشم مان می آورد.
نهاد بهرهبردار و مصرفکننده بازار کالاهای فرهنگی است
سرپرست نهاد در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که نقش کتابخانه های عمومی در این زنجیره چیست گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این زنجیره به نوعی بهره بردار است. آنچه در بازار تولید و توزیع و ترویج می شود به کار می گیرد و البته چون یک بهرهبردار عمده است تاثیر گذار هم هست.
وی افزود: ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور همیشه دغدغه ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی را داشته ایم. برای مثال در بخش کودک از کاغذ دیواری تا کف پوش و محصولات این بخش جزو دغدغه های ما بوده است تا دچار آسیب و آفت در مصرف کالاهای غربی نشویم. چون کاراکترهای غربی در بازار محصولات کودک و نوجوان جا افتاده است و بسیاری از مردم مصرف کننده آن محصولات هستند. برای رفع این مشکل با اینکه وظیفه ای در این حوزه بر دوش ما نبود، اما مجموعه شخصیت و پویانمایی آقا و خانم کتابدار را تولید کردیم تا بتوانیم خلاء این موضوع را پر کنیم.
تولید کالای فرهنگی در نهاد با استفاده از شخصیت آقا و خانم کتابدار
رمضانی تأکید کرد: امروز این شخصیت ها به دلیل اینکه از صدا و سیما پخش شده است و کودکان و نوجوانان آن را شناخته اند و با آن ارتباط برقرار کرده اند، میتوانیم از محصولات تولیدی شخصیت آقا و خانم کتابدار در بخش کودک استفاده کنیم. ما یک شبکه گسترده کتابخانه ای در سراسر کشور داریم و بر خودمان فرض کرده ایم تا از این شبکه برای تبلیغ و ترویج محصولات ایرانی و اسلامی استفاده کنیم. همینطور بر خودمان فرض می دانیم از کسانی که در این حوزه کار می کنند حمایت کنیم و فضا را برای استفاده آنها از این ظرفیت باز کنیم.
اجرای برنامههای مردمی توسط نهاد برای اقناع مخاطب در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی
سرپرست نهاد در پایان تصرح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور آمادگی برگزاری یک سری برنامه با رویکرد مردمی برای اقناع مخاطب در این حوزه را دارد. مامعتقدیم بهترین کار گفت و گو با مردم و توضیح منطقی و دارای استدلال است.
گفتنی است نمایشگاه تخصصی «الگونما» با هدف توجه به شکلگیری سبک زندگی و نظام فرهنگی شهروندان از دوران کودکی و نوجوانی از 28 دی 1400، در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» افتتاح شده و با عرضه محصولات فرهنگی فاخر، گوشههایی از زنجیره تولید کالاهای فرهنگی ارزشمند ایرانی در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی و صنایع خلاق فرهنگی فاخر برای عمومی به نمایش گذاشته شده است.
محورهای اصلی این نمایشگاه تخصصی عبارتند از تشریح وضعیت صنایعفرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در ایران؛ تشریح وضعیت کاراکترسازی و الگوسازی در ایران و جهان و تأثیرات آن بر اعتقادات و سبکزندگی؛ نمایش نمونه محصولات موجود در بازار ایران و جهان، بیان تأثیرات فرهنگی و تربیتی محصولات بر روی کودک و نوجوان ایرانی؛ فرآیند صنعت کاراکترسازی و صنایع وابسته در دنیا؛ تحولات و اتفاقات محتوایی در محصولات فرهنگی و رسانهای مرتبط با صنایعفرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در دنیا و آمار و اطلاعات صنایع مرتبط با کودک و نوجوان.
همچنین ارائه راهکارها و مدلهای توسعه صنایعفرهنگی و سبک زندگی بومی؛ تشریح زنجیرههای اقتصادی و سرمایهگذاری در صنایعفرهنگی؛ معرفی محبوبترین و پرمصرفترین کاراکترها در ایران و بررسی پیمایشهای مرتبط با آن؛ طراحی و ترسیم مسیر پیشرو در حوزه صنایعفرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران و معرفی نمونههای موفق بومی و دستاوردهای این حوزه از دیگر محورهای درنظر گرفته شده برای برپایی این نمایشگاه بوده است.