مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
کشورهای همسایه مشتریان اقلام ایرانی

کشورهای همسایه مشتریان اقلام ایرانی

تاریخ انتشار: 22 فروردین 1402

به گزارش شبکه خبری تهران‌نیوز، نوشت‌افزار ایرانی چندین سال است تنه به تنه نوشت‌افزار خارجی پیش می‌رود و اگر نگوییم کاملاً، اما تقریباً در زمینه تولید نوشت‌افزار داخلی به موفقیت رسیده‌ایم و این موفقیت را ابتدا مدیون دوراندیشی مقام معظم رهبری و سپس حمایت مردم کشور از کالای ایرانی هستیم.

بسیاری بر این عقیده هستند که نوشت‌افزار ایرانی کالای فصلی است و تنها در حوالی مهرماه که فصل آغاز مدارس است رونق پیدا می‌کند، درحالی‌که این‌گونه نیست و در هر فصلی خرید نوشت‌افزار ایرانی تازگی دارد و دانش‌آموزان و دانشجویان بیشترین مشتریان این کالا هستند.

طی ماه‌های گذشته با گران‌تر شدن کالا و اجناس، نوشت‌افزار ایرانی نیز از این موضوع بی‌بهره نماند، به‌طوری‌که تولیدکنندگان و فروشندگان این قبیل کالاها دچار آسیب‌های فراوانی شدند.

زمانی نوشت‌افزار خارجی مقابل کالاهای ایرانی عرض‌اندام می‌کرد و تولیدکنندگان داخلی اغلب به دلیل عدم وجود بازار دچار آسیب‌های فراوانی می‌شدند و این آسیب به‌کل کشور و تهران تسری پیدا می‌کرد، اما اکنون نوشت‌افزارهای ایرانی در بازار حرف برای گفتن دارند، چراکه تولیدکنندگان داخلی به دلیل تبحر در تولید نوشت‌افزار جای پای خود را محکم‌تر کرده‌اند.

اکنون مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند گرانی کمرشکن مواد اولیه است، به‌طوری‌که برخی کارخانه‌ها به دلیل همین گرانی مواد اولیه عطای کار را به لقایش بخشیده‌اند.

در حالی مردم با گرانی نوشت‌افزار خارجی مواجه شده‌اند که تولیدکنندگان داخلی نوشت‌افزار ایرانی را با همان کیفیت و قیمت پایین در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و این موضوع را باید در حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و حمایت مردم از کالای ایرانی جست‌وجو کرد.

خبرنگار شبکه خبری «تهران‌نیوز» در راستای بررسی چرایی و چگونگی فعالیت اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار استان تهران گفت‌وگویی را با موسی فرزانیان رئیس و عباس هدایتیان، عضو هیئت‌مدیره این اتحادیه ترتیب داده است.

اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار دارای ۲ هزار عضو رسمی است

فرزانیان بابیان اینکه اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار دارای ۲ هزار عضو رسمی و ۶۰۰ صنف دارای پروانه است، اظهار کرد: تقریباً تا هشت سال گذشته در صنف نوشت‌افزار تولید آن‌چنانی نداشتیم، البته تولیدکنندگانی هم بودند مانند برند «بیک» که سابقه زیادی داشتند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری چندین سال است در شعار ابتدای سال «تولید» را مطرح می‌کنند ما نیز به سمت تولید داخلی پیش رفتیم و در این زمینه موفقیت‌هایی داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی عنوان کرد: طی چند سال گذشته انگیزه در بین افراد بیشتر شد و چندین واحد تولیدی به اتحادیه اضافه شدند، به‌عنوان‌مثال در راستای تولید خودکار تنها دو واحد تولیدی داشتیم که این تعداد اکنون به ۱۰ واحد تولیدی افزایش پیداکرده است.

فرزانیان در پاسخ به این سؤال که در زمینه تولید مداد چه وضعیتی ازلحاظ تولید داخلی داریم؟ بیان کرد: ما دو نوع مداد دارم، مداد چوبی و مداد پلیمری (پلاستیکی) که به‌صرفه‌تر است و با گرانی‌های موجود مردم بیشتر روی به خرید مدادهای پلیمری که قیمت آن‌چنانی ندارد آورده‌اند.

وی تبیین کرد: در زمینه تولید ماژیک نیز دستی بر آتش داریم، هرچند در ابتدای راه قرار داریم، اما تولید ماژیک در داخل آغازشده و دیگر به اجناس خارجی تکیه نداریم و واحدهای تولیدی برای تولید ماژیک و مدادتراش اضافه کرده‌ایم، بنابراین در زمینه‌ کالاهای اصلی نوشت‌افزار مانند مداد، پاک‌کن، مدادتراش، ماژیک و ... به تولید داخلی تکیه کرده‌ایم و مردم نیز از این کالاها استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تشریح کرد: در زمینه تولید تخصصی (به‌جز مداد، تراش، پاک‌کن، خودکار و ماژیک) نوشت‌افزار باید کمی باحوصله پیش برویم، چراکه تولید این قبیل کالاها به‌صرفه‌ نیست و هزینه‌بر خواهد بود.

فرزانیان متذکر شد: غیر از نوشت‌افزار اصلی اقلام دیگری هم تولید می‌کنیم که جزو لوازم‌التحریر محسوب می‌شود، متأسفانه هنوز برخی مسئولان حمایت لازم را از اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی به عمل نیاورده‌اند، به همین دلیل مشکلاتی را برای اتحادیه ایجاد کرده است.

وی درباره اینکه چند واحد تولیدی زیر نظر اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی فعالیت می‌کنند؟ پاسخ داد: بیشترین واحدهای تولیدی ما کارخانه‌ها بزرگ و کارگاه‌های کوچک هستند، اما بیشترین فعالیت ما از طریق کارخانه‌ها بزرگ است که تا ۴۰۰ نیرو در آن کار می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تشریح کرد: این کارخانه‌ها علاوه برمداد به تولید گواش، خمیربازی، خودکار، گواش و ... روی آورده و بالای ۶۰۰ کارگر دارد، بنابراین بیشتر واحدهای تولیدی صنعتی زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند.

فرزانیان ادامه داد: نوک خودکارهایی که اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تولید می‌شود دو تا سه کشور تولید می‌شود و برای تولید آن باید سرمایه‌گذاری کلانی انجام داد، بنابراین مواد اولیه تولید خودکار وارداتی است.

وی یادآور شد: نوک خودکار نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و واحدهای تولیدی که چند سال پیش کار خود را شروع کرده‌اند قادر به تولید نیستند، بنابراین باید واحدهای تولیدی بر تولیدات خود بیفزایند و نوک خودکار را تولید کرده و صادرات هم داشته باشند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی افزود: برای تولید نوک خودکار نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته و گران‌قیمت هستیم و تولید آن نیز بالاست و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داریم، در زمینه تولید مداد نیز باید چوب سدار داشته باشیم و این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری ۹ ساله است.

فرزانیان تأکید کرد: بنابراین ما سرمایه‌گذاران این‌چنینی نداریم که تحمل سرمایه‌گذاری ۹ ساله را داشته باشند، به همین دلیل دولت باید ما را یاری کند، برخلاف خودکار برای ساخت چوب مداد می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و نیازمند زمان است.

وی بابیان اینکه نوشت‌افزار تولید داخل به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و ... هم صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه چند سال است واحدهای تولیدی به بازاریابی صادراتی روی آورده‌اند، البته تولیداتشان در حد نیاز داخل بوده است، اما قطعاً این صادرات افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تصریح کرد: اکنون واحدهای تولیدی ما میزان تولیدات خود را افزایش داده‌اند تا نیاز داخل را برطرف کرده و برای صادرات نیز کالا داشته باشند.

فرزانیان با تشریح چالش اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی عنوان کرد: گردش مالی واحدهای تولیدی ما پایین است و مشکلات مالی در واحدها به چشم می‌خورد، با تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی نیازمند حمایت دولت هستیم و تأمین مواد اولیه دیگر مشکل واحدهای تولیدی ماست.

وی خاطرنشان کرد: از امروز تا مهرماه سال ۱۴۰۲ نیازمند مواد اولیه هستیم تا تولیدات خود را سر موعد مقرر آماده و دپو کنیم و این تولیدات در واحدهای صنفی توزیع‌شده باشد و زمان توزیع نیز تیرماه است و بنکداران نیز تولیدات را به دست مردم می‌رسانند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی بابیان اینکه ارز نیمایی به واحدهای تولیدی ما تعلق نمی‌گیرد، گفت: صنف ما به دلیل عدم توانایی مالی قدرت خرید ارز را ندارند و کمتر اقدام به خرید می‌کنند و بورس هم واحدهای تولیدی ما را تأمین نمی‌کند.

۶۰ درصد بازار نوشت‌افزار در دست تولیدکنندگان داخلی

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی هم بابیان اینکه مسئولان به‌کلی واحدهای تولیدی نوشت‌افزار را فراموش کرده‌اند، گفت: خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری خوبی در بخش نوشت‌افزار داشته‌اند و این فعالیت‌ها منجر به تولید چند قلم اصلی لوازم‌التحریر ازجمله مداد، خودکار و پاک‌کن شده است.

هدایتیان افزود: اقلام اصلی تولیدی بیش از ۶۰ درصد نیازهای داخلی را تأمین می‌کنند و سایر اقلام از کشورهای اروپایی، کانادا، چین و هندوستان وارد کشور می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا اقلام نوشت‌افزار به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند؟ توضیح داد: در این بخش قاچاق آن‌چنانی صورت نمی‌گیرد و قاچاق در این زمینه بسیار کمتر از سایر اقلام و کالاها است.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تبیین کرد: مقام معظم رهبری امسال را به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاربی کرده‌اند، امیدوارم مسئولان دولتی از واحدهای تولیدی نوشت‌افزار حمایت کافی را داشته باشند و ما قادر هستیم حتی نوک خودکار را که نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و واردات است در کشور خودمان تولید کنیم.