📝 ۸۱ درصد خانوادهها نوشتافزار ایرانی را ترجیح میدهند
در بخش دیگر بازار نوشتافزار، این سؤال مطرح است که استفاده از محصولات ایرانی نوشتافزار، چه تجربهای را برای خانوادهها و مصرفکنندگان رقم زده است؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوشتافزار به عنوان یکی از صنایع بزرگ و در حال رشد در جهان شناخته میشود. این بازار شامل انواع محصولات مانند خودکار، مداد، دفترچه، رنگ و سایر ملزومات اداری و تحصیلی است.
برآوردها نشان میدهد گردش مالی صنعت نوشتافزار در سال 2021 میلادی؛ 21.6 میلیارد یورو بوده است که این میزان در سال گذشته میلادی(2023) به 22.5 میلیارد یورو رسیده و پیشبینی میشود در سال جاری(2024) به 25 میلیارد یورو برسد.
براساس تحقیقات صورت گرفته پیشبینی میشود گردش مالی این صنعت در سال 2030 میلادی به 32.3 میلیارد یورو برسد. متوسط رشد سالانه این بازار به حدود 3-5 درصد تخمین زده میشود، به ویژه در مناطق آسیایی که تقاضا برای محصولات نوشتافزار در حال افزایش است.
بیشتر بخوانیدنوشتافزار ایرانی؛ خودکفایی در داخل و قدرتنمایی در منطقه
براساس آمارهای منتشر شده، کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا (به ویژه چین و هند) به عنوان بزرگترین بازارهای نوشتافزار شناخته میشوند. این مناطق با نوآوریها و برندسازی سهم قابل توجهی از بازار نوشتافزار جهان را به خود اختصاص دادهاند.
در ایران نیز این صنعت اگرچه نوپا قلمداد و با سابقهای حدود 15 سال فعالیت شناخته میشود، اما توانسته طی یک دهه گذشته نظر بازار داخلی را به سمت خود جلب کند. این صنعت طی سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و سهم آن از بازار داخلی در یک بازه 10 ساله، از 10 درصد به 75 درصد رسیده است. از سوی دیگر، سهم برخی اقلام از بازار داخلی بیشتر است؛ به عنوان نمونه، در بازار قلم بیش از 90 درصد بازار در اختیار محصولات ایرانی است.
براساس پیمایش انجام شده در نمایشگاه ایرانپنکس توسط مرکز نمافر، 46 درصد تولیدکنندگان نوشتافزار رونق گرفتن بخش تولید در قیاس با واردات را مهمترین اتفاق دهه گذشته این صنعت میدانند. اما در بخش دیگر بازار نوشتافزار، این سؤال مطرح است که استفاده از محصولات ایرانی نوشتافزار، چه تجربهای را برای خانوادهها و مصرفکنندگان رقم زده است؟
مرکز نمافر در طرحی پژوهشی برای یافتن پاسخ این پرسش، به سراغ بازدیدکنندگان نمایشگاه ایراننوشت رفته و دیدگاههای آنها را نسبت به محصولات نوشتافزار ایرانی مورد بررسی قرار داده است. در همین راستا ابتدا از پاسخگویان پرسیده شده است که معمولاً در شرایط کیفیتی برابر، بین نوشتافزار ایرانی و خارجی کدام را ترجیح میدهید؟ 81 درصد پاسخگویان، محصولات نوشتافزار ایرانی را انتخاب کردهاند.
همچنین میزان رضایت آنها از نوشت افزار ایرانی طی چند سال گذشته پرسیده شده است، که پاسخها حکایت از رضایت بالای مصرفکنندگان از نوشتافزار ایرانی دارد.
هرچند نوشتافزار ایرانی توانسته سهم خود از بازار لوازمالتحریر در داخل را افزایش دهد، اما همچنان با چالشهایی برای مقبولیت عام مواجه است که از این جمله میتوان به هزینههای تولید اشاره کرد. افزایش هزینههای تولید به دلیل نوسانات اقتصادی و قیمت مواد اولیه بر روی قیمت تمامشده کالا تأثیر میگذارد. در کنار این موضوع، باید از عدم حمایت کامل دولت از این صنعت نوپا و «افتخارآفرین» یاد کرد؛ امری که در برخی از کشورها مانند ترکیه رایج است و منجر به افزایش سهم صادرات آنها در منطقه شده است.
از سوی دیگر، طراحی را نیز میتوان از جمله پاشنه آشیل نوشتافزار ایرانی دانست. در حالی که هرساله بر استفاده از لوازمالتحریر فانتزی افزوده میشود، در اقلام ایرانی کمتر کالایی را میتوان یافت که بتواند از این منظر پاسخگوی نیاز مراجعهکنندگان باشد.
دسترسی و خرید آسان، چالش دیگری است. دسترسی آسان و گسترش فروشگاههای آنلاین میتواند بخشی از خلأهای این حوزه را برطرف کند. در کنار همه این موارد، باید از «قیمت تمام شده» به عنوان یکی از آیتمهای اساسی در افزایش سهم نوشتافزار ایرانی در سبد خانوادهها یاد کرد. قیمت در کنار کیفیت، دو مؤلفه اساسی خانوادهها در انتخاب نوشتافزار، آن هم در شرایط اقتصادی سالهای اخیر، بوده است. پا گرفتن این صنعت در کنار افزایش حمایتهای دولتی، میتواند در تولید کالا با حداقل قیمت بینجامد؛ امری که در نهایت خانوادهها را مجاب میکند که نوشتافزار ایرانی، گزینه اول آنها باشد.
انتهای پیام/