مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
گفت‌وگوی «جوان» با محمد يقيني دبير نهمين دوره نمايشگاه «ايران‌نوشت» : نوشت‌افزار ايراني كيفيت صنعتی خوب اما شخصیت فرهنگی ضعيفی دارد

گفت‌وگوی «جوان» با محمد يقيني دبير نهمين دوره نمايشگاه «ايران‌نوشت» : نوشت‌افزار ايراني كيفيت صنعتی خوب اما شخصیت فرهنگی ضعيفی دارد

تاریخ انتشار: 25 شهریور 1402

نهمين دوره نمايشگاه ايران‌نوشت امروز سه‌شنبه آغاز به كار مي‌كند و تا يك‌شنبه دوم مهر در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به كارش ادامه مي‌دهد.«جوان» در گفت و گو با محمد يقيني، مدير عامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ايراني اسلامي و همچنين دبير اين دوره از نمايشگاه ايران نوشت به موضوعاتي مانند مسير توليد نوشت‌افزار، ظرفيت‌هاي صادراتي و همچنين سهم محصولات ايراني در بازار اين اقلام مي‌پردازد.

ارزيابي شما از ظرفيت و توان نهمين دوره جشنواره نوشت‌افزار ايراني در مقايسه با دوره‌هاي قبل چيست؟
نمايشگاه نوشت‌افزار يا همان ايران‌نوشت در طول 12 سالي كه از جريان تحول نوشت‌افزار ايراني مي‌گذرد، با احتساب امسال 9 دوره برگزار شده‌است. هر سال رسالت و مأموريت نمايشگاه معرفي آخرين محصولات و دستاوردهاي صنعت نوشت‌افزار بوده كه با حضور توليد‌كننده‌ها و خانواده‌ها و برخي دستگاه‌هاي حاكميتي برپا مي‌شود. در سال‌هاي گذشته از نظر مكاني با توجه به ثابت‌بودن فضا و مكان برگزاري اين نمايشگاه كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است، تفاوتي با ادوار مختلف ندارد، اما از نظر حجم توليدات و توليد‌كننده‌ها بيشترين حضور را امسال داريم كه حدود 200 مجموعه توليد‌كننده و محصولات‌شان به صورت جدي در اين نمايشگاه حاضر هستند. البته حدود 100 مجموعه توليدي هم صرفاً محصولاتشان در نمايشگاه وجود دارد. اين دوره از نمايشگاه تقريباً ويترين كاملي از نوشت‌افزارهاي ايراني است كه به محتواي ايراني هم پايبند هستند.
مي‌توانيم بگوييم كه اين نمايشگاه برآيندي از توليدات و ظرفيت حوزه نوشت‌افزاري كشورمان است؟
بله؛ دقيقاً. اگر چه در محل برگزاري نمايشگاه با محدوديت‌هايي روبه‌رو هستيم ولي ما سعي كرديم زمينه استفاده حداكثري را فراهم كنيم كه نتيجه آن ايجاد بالغ بر ۱۵ غرفه ويژه است. همچنين حدود ۵۰ ديواره را چيدمان كرده‌ايم كه مربوط به محصولات ويژه است. با توجه به حضور توليد‌كننده‌ها و همچنين محصولات آنها، نمايشگاه امسال از تنوع خيلي خوبي برخوردار خواهد بود.
معمولاً اينگونه رويدادها صرفاً در تهران و به صورت متمركز برپا مي‌شوند، آيا برنامه‌اي براي برگزاري نمايشگاه نوشت‌افزار در ديگر شهرهاي كشور داريد؟
دو تا مسئله وجود دارد، اولاً هدف نمايشگاه ايران‌نوشت تنظيم بازار و لزوماً فروش نيست، بلكه بيشتر رسالت ترويج و معرفي محصولات ايراني را دارد. حدوداً 10 سال پيش اصلاً خبري و اسمي از نوشت‌افزار ايراني نبود ولي الان مردم برندها و توليدات داخلي را دنبال مي‌كنند و محصولات آنها را مي‌خرند. در كنار اين مسئله دوستان در شهرستان گلايه داشتند كه دسترسي به توليدات نوشت‌افزار ايراني - به اين شكل كه در قالب يك نمايشگاه و كنار محصولات ديگر باشند- ندارند به همين علت امسال نمايشگاه‌هاي ايران‌نوشت استاني را با همان مدل مردمي در مراكز استان‌ها برگزار مي‌كنيم كه تعدادي از آنها كارشان را شروع كرده‌اند و برخي ديگر در حال تدارك برپايي هستند. ما فقط به دنبال تسهيل‌گري اين عرصه هستيم و اصلاً به دنبال تصدي‌گري نيستيم.
اين كار در مراكز استاني كانون پرورش فكري انجام مي‌شود؟
نه! اين نمايشگاه‌ها توسط افرادي كه در حوزه نوشت‌افزار ايراني متمركز هستند و كار مي‌كنند، در مكان‌هايي مثل مجتمع‌هاي تجاري يا فروشگاه‌هاي بزرگ برپا مي‌شود. البته دستگاه‌هاي حاكميتي كه ظرفيت و مكان مناسبي براي برگزاري چنين رويدادهايي دارند همكاري و همراهي دارند. الان ما اين نمايشگاه را در هفت مركز استان مشهد، شيراز، قم، اصفهان، تبريز، يزد، اهواز برگزار مي‌كنيم، البته در تبريز و اهواز امروز و فردا كار شروع مي‌شود.
آيا در سال‌هاي آينده تعداد اين شهرها زيادتر مي‌شود؟
همه تلاش ما اين است كه چنين اتفاقي بيفتد.
نوشت‌افزارهاي جديد به نوعي هم ابزاري براي نوشتن هستند و هم وسايلي براي سرگرمي، آيا در نمايشگاه ايران‌نوشت چنين نوشت‌افزارهايي وجود دارد كه عناصر جذابيت و سرگرم‌كنندگي را داشته‌باشند؟
نوشت‌افزار به عنوان يك ابر صنعت محسوب مي‌شود كه از اقلام و محصولات فرهنگي شخصيت‌محور هستند كه در برخي از كشورهاي دنيا داراي چرخه كاملي از ايجاد كاراكتر يا محتوا، توليد محصولات رسانه‌اي و توزيع آنهاست. الان حدود 60 درصد از نوشت‌افزارهاي توليد داخل به اين سمت حركت كرده‌اند و كاراكتر‌محور هستند كه متأسفانه بخش قابل‌توجهي از آنها جزو محتواهاي ناسالم و غير‌بومي است. يكي از مشكلات اين عرصه نبود كاراكتر يا محتواهاي توليد و معرفي شده‌اي است كه بايد بيايند و در مقابل كاراكترهايي مثل بن‌تن و باب اسفنجي و فروزن مقاومت و مقابله كنند.
رونق توليد نوشت‌افزار داخل قطعاً منافع برخي واردكنندگان را به مخاطره مي‌اندازد، آيا در اين زمينه مشكلاتي براي توليد‌كننده داخلي ايجاد مي‌شود؟
با توجه به اتفاقاتي كه طي 10 سال اخير در حوزه نوشت‌افزار ايراني افتاد، شايد اين نكته براي‌تان جالب باشد، برخي از توليدكنندگان نوشت‌افزار ايراني كه در اين دوره از نمايشگاه هم حضور دارند و جزو مجموعه‌هاي شاخص بازار محسوب مي‌شوند 10 سال پيش يا وارد‌كننده يا فروشنده محصولات خارجي بودند. وقتي جريان نوشت‌افزار ايراني به راه افتاد و مردم از آن استقبال كردند، باعث رشد و پيشرفت‌هاي خيلي خوبي در اين حوزه شد. برخي از محصولات توليد‌كنندگان ايراني كيفيتي مشابه و حتي بهتر از برخي برندهاي معروف آلماني و ژاپني دارند، ضمن اينكه توليد‌كننده ما بايد با جنس قاچاقي كه قيمتش ارزان است هم مقابله كند. خيلي از توليدكنندگان ما با حركت در مسير پيشرفت و بالا بردن كيفيت محصولات متنوع‌شان طي سال‌هاي اخير موفق شدند براي خودشان اعتباري كسب كنند و جزو كارخانه‌هاي نوشت‌افزار خوب ايراني باشند.

 
منبع: روزنامه جوان