مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
صرفه‌جویی در خرید لوازم مدرسه

صرفه‌جویی در خرید لوازم مدرسه

تاریخ انتشار: 21 تیر 1399
زمان مطالعه: 10 دقیقه

خرید نوشت افزار و پوشاک و سایر لوازم مدرسه، برنامه‌ی هرساله‌ی خانواده‌هایی است که فرزندان دانش‌آموز دارند. هزینه‌ی تأمین این موارد، معمولا از عمده‌ترین هزینه‌های خانوار است که البته اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود اما آیا راه‌کاری برای کاهش هزینه‌های مدرسه‌ی فرزندان وجود دارد؟ البته که راه چاره کم نیست و با قدری خلاقیت، اصلاح دیدگاه‌ها و تغییراتی در سبک زندگی، افزون‌تر می‌شود. فراموش نکنیم اصلاح الگوی مصرف از جزئیات زندگی آغاز می‌شود. ما برخی از راه‌ها را برمی‌شماریم و قطعا ایده‌هایی بیشتر در ذهن شما جرقه خواهد زد.

به عقب برگردید!

فرزندان شما یک سال تحصیلی را با انبوهی از نوشت‌افزار و لوازم مدرسه که برایشان خریده بودید، پشت سر گذاشته‌اند. آیا از مصرف و تمام شدن همه‌ی لوازمشان مطمئنید؟ چند دفتر را تا برگ آخر مصرف کرده‌اند؟ آیا همه‌ی خودکارها، مدادها، پاک‌کن و مدادرنگی‌هایشان تا آخرین ذره‌ی ممکن استفاده شده است و دیگر چیزی از آن‌ها قابل استفاده نیست؟ 

همراه فرزند خود یک سفر کاوش‌گری در اتاق و لوازم او به راه بیندازید و تشویقش کنید تا درکنارهم هرچه از سال گذشته باقی‌مانده مانند گنج و غنیمت گردآوری کنید! سپس کنار انبوه غنایمی که به دست آورده‌اید، بنشینید و تلاش کنید با هم‌فکری و خلاقیت، آن‌ها را مجددا برای استفاده در سال جدید آماده کنید. 

نخستین گام می‌تواند این باشد که برگه‌های باقی‌مانده از دفترهای سال تحصیلی گذشته را (که قطعا کم هم نیستند) جدا کنید و با درکنارهم قرار دادن و سیمی کردن یا هر روش دیگر، دفترهایی جدید بسازید. جلد این دفترها را می‌توانید از مقواها یا پارچه‌های رنگی تهیه کنید که زیبا و کم‌نظیر باشند.

پوشه‌ها،خودکارها، مدادها و سایر لوازم‌التحریر قابل استفاده را می‌توانید تمیز کنید و با کمی خلاقیت تزئین و نونوار کنید تا فرزندتان ذوق استفاده از آن‌ها را پیدا کند.

خرید لوازم تحریر با کیفیت و مرغوب

پرداخت مبلغ بیشتر همیشه به معنای هزینه‌ی گزاف نیست بلکه گاهی یک راه‌حل کاملا به‌صرفه و اقتصادی است. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «آن‌قدر ثروتمند نیستم که کالای ارزان بخرم!» به‌راستی برخی از خریدهای به‌ظاهر کم‌هزینه‌ی ما کندن چاله‌ای برای خرید مجدد است زیرا کالاهایی می‌خریم که کیفیت لازم را ندارند و خیلی زودتر از زمان استاندارد مصرف، از دور خارج شده و نیاز به تعمیر یا جایگزین پیدا می‌کنند. 

این موضوع در مورد خرید لوازم مدرسه جدی‌تر می‌شود زیرا این وسایل، به مدت نه ماه، هر روز مورد استفاده بچه‌ها قرار می‌گیرند. کنار این میزان مصرف، بازیگوشی بچه‌ها و عدم مدیریت صحیح آن‌ها (که البته اقتضای سنشان است) را هم قرار دهید تا پکیج بی‌نظیر تولید هزینه‌تان تکمیل شود!

درحال‌حاضر با فعالیت عالی و درخشان تولیدکنندگان داخلی در حوزه‌ی نوشت‌افزار و لوازم مدرسه، بهترین انتخاب برای کودکان و نوجوانان دانش‌آموز، لوازم تحریر ایرانی است که هم قیمت و کیفیت مناسبی دارد و هم با فرهنگ ما هم‌خوانی دارد. خرید لوازم‌التحریر باکیفیت ایرانی، هم در هزینه‌های شما و هم در وقت برای خرید مجدد، صرفه‌جویی خواهد کرد.

تشویق به صرفه‌جویی به عنوان یک قدرت!

فرزندان خود را از موج مصرف‌گرایی و این توهم که هرچه بیشتر بخرند و داشته باشند، ارزش‌مندتر هستند، دور نگه دارید. در عوض ابتدا خود با تمام وجود باور داشته باشید که صرفه‌جویی نه تنها یک هنر، که یک قدرت است که هرکسی از آن بهره‌مند نیست و کسی که بتواند با این اصل زندگی کند، سبک زندگی ارزش‌مندی دارد. 

برای تحقق این هدف می‌توانید فرزند خود را با روند تهیه‌ی وسایلی که استفاده می‌کند، آشنا کنید و همواره او را تشویق کنید که قدر زحماتی که برای به دست آمدن یک کالا کشیده شده، بداند. نظم و ترتیب را به او برای حفظ هرچه بهتر وسایلش، آموزش دهید و خود نیز همواره قدردان تلاش او برای این موضوع باشید. 

اگر فرزندانتان کم‌سن هستند، لازم است نام آن‌ها را روی تک‌تک وسایلشان بنویسید تا گم نشود. به مرور سعی کنید آن‌ها را به نظم‌دهی وسایلشان تشویق کنید. نکته‌ی دیگر این است که به فرزندان آموزش دهید از لوازم خود نهایت استفاده را ببرند. مثلا تیغه‌ی مدادتراش خود را تمیز نگه دارند تا به این زودی‌ها محتاج مدادتراش دیگری نشوند؛ پاک‌کن خود را به آرامی روی کاغذ بکشند تا تکه‌تکه نشود؛ از تمام فضای برگه‌های دفترش استفاده کند و بیهوده صفحه‌ای را نصفه باقی نگذارد و راهکارهایی از این قبیل و... .

استراتژی خرید کردن!

با وجود همه‌ی راه‌های خلاقانه برای استفاده‌ی مجدد از وسایل و ترویج ارزش‌های مدیریت اقتصادی و صرفه‌جویی، نمی‌توان کودک یا نوجوان را کاملا از ذوق خرید وسایل جدید محروم کرد اما می‌توان چاره‌ای برای پرداخت هزینه‌های کمتر اندیشید. 

مثلا:

1- لزومی ندارد پیش از شروع سال تحصیلی یک مجموعه‌ی کامل از وسایل را برای او تهیه کنید که شاید برخی از آن‌ها اصلا به کارش نیاید. تهیه‌ی دفترها و برخی دیگر از وسایل را به تأخیر بیندازید تا نظر معلمان را نیز درمورد انتخاب آن‌ها جویا شوید. 

2- خرید بسیاری از لوازم مدرسه را که از مصرفشان اطمینان دارید، می‌توانید به بعد از سپری شدن اوج گرانی‌ها یا در زمان حراجی‌ها موکول کنید. 

3- خرید عمده نیز راهکار دیگری برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست البته بهتر است فرزندان خصوصا اگر کم‌سن هستند، از این موضوع مطلع نباشند تا با تکیه‌ای که بر وجود جایگزین‌های فراوان دارند، مصرف صحیح و بهینه را فراموش کنند. 

4- فرزند خود را عادت دهید که برای به دست آوردن برخی خواسته‌ها مخصوصا کالاهای غیرضروری و فانتزی، خود نیز تلاش کند. مثلا مقداری از پول توجیبی‌اش را با مدیریت و هدفمندی کنار بگذارد یا با کمک در برخی از امور منزل از شما دستمزدی دریافت کند و پول خود را افزایش دهد تا چیزی را که دوست دارد بخرد.

5- تا حد امکان از وسایل بادوام استفاده کنید. مثلا از شابلون‌ها و خط‌کش‌های ژله‌ای استفاده کنید که نه مثل انواع پلاستیکی شکننده هستند و نه مثل خط‌کش‌های فلزی با گوشه‌های تیزشان برای بچه‌های کم‌سال خطرناک‌اند.

همیشه نو خریدن لازم نیست

استفاده از بسیاری کالاهای دست دوم که منافاتی با رعایت اصول بهداشت و سلامت ندارد، از دیگر راه‌های مهم صرفه‌جویی است زیرا شما را از خرید کالای نو آن هم در این شرایط بیداد تورم، بی‌نیاز می‌کند. مثلا کودکان و نوجوانان در حال رشد هستند و شاید در سال چند دست لباس و کفش که زیاد هم نپوشیده‌اند به خاطر کوچک شدن برای آن‌ها بی‌استفاده شود.می‌توانید از نزدیکان و اطرافیان کمک بگیرید و برخی از وسایل را باهم رد وبدل کنید. 

کوله پشتی‌ها معمولا از پارچه‌های بادوام تهیه می‌شوند. ممکن است خرابی در زیپ و بخش‌های دیگر آن‌ها به وجود بیاید که با هزینه‌ای کم قابل تعمیر است. هم‌چنین اگر بخشی از پارچه کیف و کوله آسیب دیده باشد، می‌توان با روش‌های هنرمندانه حتی با کمک خود فرزندان آن‌ها را رفو و نو کرد.

این موارد راه‌کارهایی چند برای صرفه‌جویی در خرید لوازم مدرسه بود. می‌توانید از آن‌ها ایده و الهام بگیرید و خود نیز ایده‌هایی تازه به کار ببرید. اگر ایده‌های دیگری در صرفه‌جویی به ذهنتان می‌رسد حتما ما و سایر مخاطبان را در جریان آن‌ها بگذارید.