چرا نوشت افزار ایرانی؟
نوشتافزار در کشور ما سه حوزه اصلی دارد که عبارت است از : دانشآموزی و لوازم مدرسه، دانشجویی و لوازم هنری، اداری و مهندسی. میزان گردش مالی لوازم التحریر در کشور حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد می شود که به علت سهم بیش از ۶۰ درصدی تولیدات خارجی از بازار ایران، سهم عمده ای از این گردش مالی، به جیب کشورهای چین، هند و ترکیه روانه میشود.
به عنوان مثال بر اساس آمارهای رسمی گمرک در سال ۹۷ ، حدود ۴۹۵ تن انواع مداد تراش به ارزش بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار دلار به کشور وارد شده است. ارزش ریالی این میزان واردات نیز بیش از ۶۸ میلیارد ریال در آمارهای گمرک به ثبت رسیده است. چین، آلمان، امارات عربی متحده ، ترکیه، اندونزی، مالزی، کانادا، هنگ گنک و کره از کشورهای مبدا واردات تراش هستند که در این میان چین بیشترین میزان صادرات این کالا را به ایران داشته است.
این آمارها درحالیست که تولید کنندگان داخلی نوشت افزار معتقدند برخی اقلام لوازم التحریر از قبیل دفتر، خودکار، مداد و پاک کن در داخل با کیفیت بسیار بهتری از نمونه های وارداتی تولید می شود اما به سبب بالا بودن هزینه های تولید ، قدرت رقابت با اجناس خارجی را ندارند .
تولید لوازم التحریر در کشور
در ایران ۲ واحد تولیدی بزرگ انواع نوشت افزار و ۱۵۰ کارگاه کوچک تولیدی این اقلام فعال است . ۲۵ برند انواع لوازم التحریر در کشورمان تولید می شود که ۲ برند در استان سمنان و در شرکت بسپار تحریر آسیا، یکی از ۲ واحد تولیدی بزرگ لوازم التحریر کشور ثبت شده است. این شرکت با نام تجاری سهند در شهرک صنعتی جنت آباد ایوانکی فعال است و ۱۴ قلم محصول با ۶۰۰ نوع تنوع را تولید می کند.
علی خیری مدیرعامل این کارخانه می گوید : این واحد تولیدی سالانه بیش از هفت هزار و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات نوشت افزار را در ۱۴ گروه اداری ، بایگانی ، سمیناری ، تحصیلی و ظروف بسته بندی و با تنوع ۴۵۰ قلم انواع لوازم التحریر تولید می کند.
به گفته خیری ، محصولات این کارخانه تمام ایرانی است و به علت استفاده از مواد اولیه بر پایه پلی پروپیلن ساخته می شود و قابل برگشت به طبیعت و دوستدار محیط زیست است. این کارخانه که با ۳۰۰ نفر نیروی کار مستقیم فعال است ، ۱۵ درصد نیاز نوشت افزار کشور را تامین می کند اما در این مسیر اقتصادی چالش ها و دغدغه هایی وجود دارد .
انتخاب نوشت افزار ایرانی با نگاه ملی
رئیس انجمن اسلامی معلمان استان البرز هم اظهارداشت: صنعت نوشت افزار از حیث فرهنگی بسیار بر کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است. منوچهر اتابکی تصریح کرد: بسیاری از مؤلفه های فرهنگی از طریق نوشت افزار به جامعه کودکان و نوجوانان وارد و گاهی تحمیل می شودکه تا کنون توجه لازم به این موضوع مهم ازنظر اقتصادی و تاثیرعمیق فرهنگی آن در جامعه نشده است. وی اضافه کرد: در چند سال اخیر توجه جدی تری به این صنعت شده و با روش های بدیع و ابتکاری سعی شده است بازار فرهنگی به نوعی از دست محصولات غربی خارج و به دست تولیدکنندگان ایرانی سپرده شود.
اتابکی ادامه داد: یکی از کالاهای فرهنگی که مردم با آن سر و کار دارند، نوشت افزار است که همه ساله و درآستانه آغاز سال تحصیلی، بیشتر مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد. در چند سال اخیر تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار پا به پای تولیدکنندگان خارجی حرکت کرده اند به نحوی که امروز موفق شدند بخشی از بازار نوشت افزار را به دست آورند.
اتابکی با اشاره به اینکه نمادهای متعدد در محصولات تولید خارج از کشور که همخوانی با فرهنگ ایرانی – اسلامی ندارد، در حال گسترش است، افزود: دهها شخصیت انیمیشن خارجی از سوی کمپانیهای بزرگ تبلیغاتی دنیا در فضای مجازی و رسانهها معرفی، بزرگنمایی و تبلیغ می شود.
رئیس انجمن اسلامی معلمان استان البرزبیان داشت : برخی افراد هنگام خرید به موضوع خرید کالای ایرانی متناسب با فرهنگ اسلامی کمتر توجه می کنند و بیشتر ترجیح میدهند که مطابق با مد روز خرید کنند اما ضرورت دارد به کالای ایرانی بیندیشند و با انتخاب آن به رونق اقتصاد کشور کمک کنند.
اتابکی اظهارداشت: با توجه به اینکه اقدامات فرهنگی مسئولان در خصوص طرحها و نوشت افزارهای ایرانی – اسلامی شایسته است، اما باز هم جای خالی کیفیت و تنوع در آنها احساس میشود.
وی گفت: برای اینکه محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد باید کارها دیده شود و تبلیغات در این زمینه گسترش پیدا کند زیرا کودکان و نوجوانان هر آنچه را که در تلویزیون و رسانه های مختلف می بینند به سمت آن جذب می شوند و آن را انتخاب می کنند.
وی تاکید کرد: اگر رنگ آمیزی و طرح های ایرانی خوب و جذاب باشد تا زمانی که تبلیغات درستی از محصولات تولیدکنندگان داخلی نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود لذا باید با فرهنگ سازی در راه حمایت و انتخاب نوشت افزار داخلی حرکت کنیم.
سهم ایران در بازار پر سود نوشت افزار
همانگونه که در ابتدای این گزارش آمد، گردش مالی بازار نوشت افزار در ایران سالانه ۶ هزار میلیارد تومان است که از این گرمی بازار ، سهم تولید کنندگان ایرانی فقط ۲۰ درصد است. در صورت رفع مشکلات تولید کنندگان نوشت افزار و جلوگیری از قاچاق ، ۳۰ هزار فرصت شغلی موجود در این صنعت قادر است به ۲ برابر افزایش یابد. علاوه بر لزوم حمایت های دولتی از صنعت نوشت افزار ، بخش مهمی از افزایش سهم تولید کننده ایرانی در این بازار را خریداران تعیین می کنند.
نبض بازار در دست خریدار
درست است که کارخانه نوشت افزاری که در ایوانکی فعال است ، جزء ۱۰ برند برتر دنیا قرار گرفته ولی نبض بازار ، نه در پیچ و خم دستگاه های این واحد تولیدی و سایر کارگاه های تولید نوشت افزار کشور ، بلکه در فروشگاه های کوچک و بزرگ عرضه نوشت افزار می زند. آنجا که دانش آموزان و والدینشان و دانشجویان تعیین می کنند از بین کالای ایرانی و خارجی کدام را وارد سبد خرید کنند. جالب است بدانید حدود ۵۲ درصد مادران دانش آموزان ، لوازم مورد نیاز فرزندشان را انتخاب می کنند. این گروه تاثیر گذار همان ها هستند که هنگامی که متوجه می شوند موضوع گزارشی که در حال تهیه است نوشت افزار داخلی است می گویند : کیفیت محصول در اولویت خرید لوازم التحریر قرار دارد.
خانم چایکار یکی از همین گروه از مادران است که می گوید : فرزند کلاس دوم ابتدایی اش فرق بین مداد رنگی ایرانی و خارجی را نمی داند ولی کیفیت رنگ و جنس مداد باعث می شود یا نقاشی که دانش آموز با مداد ایرانی رنگ می کند ، باب طبع او و معلمش نشود و یا اینکه بخاطر تراش های مکرر سال به نیمه نرسیده نیازمند مداد رنگی جدید باشد ، همین موضوع والدین را ترغیب می کند قید جنس ایرانی را بزنند.
آقای یحیایی هم که از فروشندگان صنف لوازم التحریر است ، خود تحریمی را یکی از آفت های بازار نوشت افزار و دلیل پس زدگی جنس ایرانی می داند و معتقد است : با توجه به فرهنگ سازی های اخیر و تاکید مردم به لزوم خرید کالای ایرانی برای استمرار شغل کارگران ، تنها توجه تولید کننده به کیفیت ، قیمت و جذابیت لوازم التحریر در فروش موثر است و تولید کننده ای که این سه وجه را نادیده بگیرد ، در حقیقت کالای ایرانی را به خود تحریمی کشانده است .