مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
ورود تصویر شهید لندی به نوشت‌افزار دانش‌آموزان

ورود تصویر شهید لندی به نوشت‌افزار دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: 7 مهر 1400

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در برنامه «به‌وقت‌ایران» درباره وضعیت صنعت نوشت‌افزار، اظهار کرد: اندازه ریالی بازار نوشت‌افزار و گردش آن در حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال است؛ البته این آمار مربوط به دو ، سه سال گذشته است و طبیعتاً در دوران کرونا، صنعت نوشت‌افزار مانند سایر حوزه‌ها آسیب جدی دیده است.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته تولید نوشت‌افزار داخلی سهم ۱۵ درصد و نوشت‌افزار وارداتی سهم  ۸۵ درصدی را به خود اختصاص داده است. البته در حال حاضر، با حمایت دولت و استقبال مردم، بیش از ۷۰ درصد از نوشت‌افزار ما تولید داخل است. ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز مربوط به ابزارهایی مانند قیچی فلزی، پانچ ، منگنه و... است که مشابه داخلی ندارند.

یقینی بابیان توانمندی صنعت نوشت‌افزار داخلی برای صادرات گفت: هیچ محصولی در صنعت نوشت‌افزار نیست که نتوان تولید کرد؛ به‌رغم وجود پیچیدگی‌ها، اگر تولیدکننده بخواهد و مصرف‌کننده استقبال داشته باشد و آن تولید، باکیفیت بوده و توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشد، به‌سرعت جای خود را باز می‌کند.

وی افزود: اتفاق مهم در این موضوع، صرفه اقتصادی است و باید در برخی محصولات، به تیراژ مصرف برسیم. به‌عنوان نمونه ما در تولید خودکار، خودکفا هستیم. اما نوک خودکار(ساچمه خودکار)، به دلیل به‌صرفه نبودن، تولید نمی‌شود. اگر کارخانه بخواهد این محصول را تولید کند، حداقل باید بتواند ۱۰ الی ۱۵ کشور را تحت پوشش قرار دهد.

یقینی بیان کرد: ما در بسیاری از حوزه‌ها مانند تولید خودکار، تولید مازاد بر مصرف داریم و این توان در صنعت برای صادرات به وجود آمده است. این نشان می‌دهد که باید به سمت توسعه صادرات این محصول، حداقل در منطقه بپردازیم.

وی افزود: این کار در حال انجام شدن است. تقریباً در ۵الی ۶ سال گذشته که صنعت نوشت‌افزار به نسبت قدرتمند و باکیفیتی که بعضاً به کشورهای اروپایی صادر شود، شکل‌گرفته و توانمندی صادرات در این حوزه ایجادشده است.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی تأکید کرد: در این خصوص باید سازوکارهای اقتصادی، مانند اتاق‌های بازرگانی و رایزنی‌های اقتصادی، به میدان بیایند و بازارهای هدف با این صنعت هماهنگ شوند، در این صورت به‌سرعت صادرات اتفاق خواهد افتاد‌.

یقینی درباره صنایع فرهنگی بیان کرد: صنایع فرهنگی یعنی محصولاتی که بر اساس محتوایی که مردم می‌شناسند، با یک محصول کاربردی گره می‌خورد و این تبدیل به یک محصول فرهنگی می‌شود؛ در دنیا انجمن‌هایی هستند که در این خصوص تعریف ارائه می‌کنند. این صنعت ۱۶ حوزه محصولی و ۸ حوزه خدمات دارد که نوشت‌افزار، یکی از این حوزه‌های محصولی حساب می‌شود.

وی ادامه داد: کسی که در صنعت محتوا فعال باشد، با حدود ۲۴ صنعت تخصصی روبرو خواهد شد؛ انیمیشن‌هایی به‌خصوص سریال‌ها، در دنیا ساخته‌شده‌اند، که میزان فروش حق کاراکتر آن، با میزان درآمد نفتی ما برابری می‌کند.

 مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: فعالان نوشت‌افزار همیشه تشنه این محتوا بوده‌اند اما سالی یک یا دو کاراکتر پاسخگوی این حجم از تولید نوشت‌افزار نیست. لازم به ذکر است در چند روز اخیر، تصاویری از شهید نوجوان، علی لندی، متناسب با اصول نوشت‌افزار طراحی‌شده‌اند.

وی بیان کرد: ۳۵۰۰۰ میلیارد تومان گردش سالانه محصولات فرهنگی است،که ۸۰۰۰ میلیارد تومان به نوشت‌افزار تعلق دارد. محصولاتی مانند خودکار، مداد، پاک‌کن، محصولات طلقی و پتروشیمی و دفتر در داخل تولید می‌شوند. البته در حوزه کاغذهای تحریر و گلاسه ، این موارد کاملاً خارجی است.

یقینی ادامه داد: در کشور ژاپن برای درک تولید ملی و شکل‌گیری حس قدرت از کودکی، از نوشت‌افزارهای هویت‌ساز استفاده می‌شود. چراکه صنعت نوشت‌افزار، هویت‌ساز است‌.

 

بازتاب دیگر خبرگزاری ها:

خبرگزاری دانشجو

دیدگاه‌های شما: