مردم متولی اصلی ترویج فرهنگ ایرانی در حوزه نوشت افزار
دبیرهمایش حمایت از نوشت افزار ایرانی در ارومیه با اشاره به عدم حمایتهای دولتی از ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی به ویژه در حوزه نوشتافزار گفت: دستگاههای فرهنگیِ دولتی از جمله وزارت ارشاد و آموزش و پرورش نه تنها از این موضوع حمایت جدی نکردهاند بلکه در برخی موارد شاهد سنگاندازی از سوی آنها هم بودیم، اما مردم، خانواده ها و حتی خود دانشآموزان با استقبال قابل توجه از محصولات مروج این سبک، یکتنه بار مسئولیت ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی را به دوش میکشند.
به گزارش ایران نوشت به نقل از پرگار یاسین شیخلو، دبیر همایش حمایت از تولید و کارآفرینی در حوزه نوشتافزار ایرانی- اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پرگار، درباره میزان تاثیرگذاری و فرهنگسازی بر قشر کودک و نوجوان با استفاده از نوشتافزارهای منقوش به نشانهها و شخصیتهای ملی اظهار کرد: بر اساس گفتههای یک پیشکسوت حوزه تعلیم و تربیت، اگر هر دانشآموز هر روز تنها یک دقیقه بر این تصاویر تمرکز کند، معادل روزانه هزاران ساعت کار فرهنگی است.
وی ادامه داد: از چهل سال پیش کشورهای غربی، قهرمانها و سبک زندگی خود را به طرق مختلف از جمله نوشتافزار و وسایل دیگر وارد فرهنگ ایرانی و ذهن و فکر نوجوانان ما کردهاند؛ یک دانش آموز نه ماه سال تحصیلی را با این چهره و شخصیت درگیر است پس با آن انس میگیرد. بنابراین باید در این مسائل حساسیت داشتهباشیم.
شیخلو افزود: حدود سه سال پیش که حمایت از کالای ایرانی به اولویت کشور تبدیل شد، در راستای ترویج سبک ایرانی-اسلامی به حمایت از کالای ایرانی اقدام کردیم. اگر هر دانش آموز هر روز تنها یک دقیقه بر این تصاویر تمرکز کند، معادل روزانه هزاران ساعت کار فرهنگی استیاسین ارومیه خاطرنشان کرد: از آنجا که نوشتافزار، یک کالای راهبردی فرهنگی بوده و با حساسترین قشر یعنی کودک و نوجوان سر و کار دارد، به این نتیجه رسیدیم که به تولید نوشتافزار ایرانی- اسلامی با رویکرد بومی استان آذربایجان غربی و استفاده از نمادهایی مثل مفاخر، شهدا، مناطق دیدنی و اتفاقات تاریخی این استان، مربوط به دوران انقلاب و دفاع مقدس، به صورت نمادین بپردازیم.
وی با اشاره به برگزاری اولین همایش حمایت از تولید و کارآفرینی در حوزه نوشتافزار ایرانی- اسلامی درارومیه، گفت: با هدف ترویج سبک ایرانی- اسلامی و حمایت از فعالان این حوزه، به تقدیر از همه کسانی پرداختیم که بین تمام محصولات خارجی و داخلی موجود در بازار به انتخاب نوشتافزارهای ایرانی با نمادهای بومی اقدام کرده و یا دغدغهمندبوده و به روشهای مختلف از آن حمایت کردند.
شیخلو توضیح داد: در این همایش کاملا مردمی و با با مشارکت ۴۰۰نفری هموطنان، از ۲۰ نفر تقدیر شد. یکی از آنها کارمند فرودگاه ارومیه بود که به صورت خودجوش به فروش دفاتر و نوشت افزار با طرحهای ملی در فرودگاه و معرفی شرکتها و موسسات فعال در این حوزه پرداختهبود.
دبیر موسسه پیام یاسین ارومیه در توضیح فعالیتهای این موسسه خاطرنشان کرد: تلاش کردیم متناسب با ذائقه سنین تصاویر شهید فهمیده، شهید حججی و … برخلاف قهرمانهای غربی مثل بنتن و بتمن نه تنها ایجاد حس خشونت نمیکند بلکه اعتماد به نفس و غرور را در بچه ها تقویت میکند کودک و نوجوان، به تولید محصولات خود اقدام کنیم. برای مثال شهید باکری قهرمان استان آذربایجان غربی است و اکثر تصاویری که از ایشان مشاهده کردیم، غبار آلود و با چهرهای نسبتا خسته بوده در حالیکه برای معرفی این قهرمان باید تصاویری با کیفیت بالا و افتخارآمیز که تداعی کننده شجاعت و جسارت این شهید باشد، منتشر کنیم. به همین منظور از تصویری اکشن از شهید باکری استفاده کردیم که پر فروشترین محصول ما شد.
شیخلو افزود: ازآنجاکه استان آذربایجان غربی منطقهای متشکل از قومیتهای مختلف ارامنه، اهل سنت و… است، سعی کردیم تمامی ذائقهها را در تولیدات خود مد نظر قرار دهیم و فقط محدود به جامعه مذهبی یا انقلابی نشویم. دلیل موفقیت ما نیز همین بوده و استقبال زیادی از استانهای دیگر برای طرحهای ما صورت میگیرد.
ترویج اعتماد به نفس و شهامت در نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی
این فعال فرهنگی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر ترویج خشونت در برخی از تولیدات فرهنگی بیان کرد: رشته تحصیلی من روانشناسی بوده و تجارب زیادی در مسائل تربیتی دارم. ما هیچگاه به نزاع و یا ایجاد روحیه پرخاشگری تشویق نمیکنیم بلکه حس شجاعت، شهامت و وطندوستی را در نوجوانان خود پرورش میدهیم. تصاویر شهید فهمیده، شهید حججی و … برخلاف قهرمانهای غربی مثل بنتن و بتمن نه تنها ایجاد حس خشونت نمیکند بلکه اعتماد به نفس و غرور را در بچه ها تقویت میکند.