مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
کارخانه تولیدکاغذ زاگرس بالاخره تأمین مالی شد!

کارخانه تولیدکاغذ زاگرس بالاخره تأمین مالی شد!

تاریخ انتشار: 13 اسفند 1401

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید اخیر خود از خبرگزاری فارس از کارویژه این معاونت در حوزه نشر، سرانجام جایزه پروین اعتصامی، مسأله قیمت‌گذاری کتاب از سوی وزارت ارشاد، خودکفایی کاغذ و چگونگی آن، تخلفات کاغذ در دولت قبل و ایجاد شورای شعر و داستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت.

الان بخش عمده‌ نیاز ناشران از طریق واردات تأمین می‌شود

الان بخش عمده‌ نیاز ناشران از طریق واردات تأمین می‌شود. قبل از استقرار دولت سیزدهم بیش از ۹۵ درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. طبیعی است که کاغذ با نوسانات ارز متغیر شود. نوسانات نرخ ارز هم تاثیرگذار بود. ما تقریباً در ۲ ماه گذشته در تأمین ارز نیمایی برای واردات مشکل داشتیم؛ یعنی بانک مرکزی نتوانست ارز مورد نیاز تاجران کاغذ تأمین کند و این اتفاق هم این مسأله را تشدید کرد. واردات تقریباً با ارز آزاد صورت می‌گرفت و با نرخ آزاد قیمت‌گذاری می‌شد. همه این موضوعات موثر بودند.

با افزایش قیمت ارز، قیمت همه کالاهای خارجی بالا می‌رود

نظارت و کنترل بازار و تسهیل امور واردات کاغذ به بخش‌های مختلف دولت مرتبط است. وزارت ارشاد در کارگروه کاغذ تلاش می‌کند تا مشکلات این موضوع حل شود، اما واقعیت این است که با افزایش قیمت ارز، قیمت همه کالاهای خارجی افزایش پیدا می‌کند. تا وقتی هم که بخش عمده‌ نیازمان را از خارج تأمین کنیم، وضعیت ما در کاغذ همین است.

در کشور ما تقریباً ۲ مجموعه بزرگ تولیدکننده کاغذ وجود دارد

در کشور ما تقریباً ۲ مجموعه بزرگ تولیدکننده کاغذ وجود دارد. این ۲ کارخانه، کارخانه کاغذ مازندران و کارخانه کاغذ پارس هستند. کارخانه کاغذ مازندران تحت حاکمیت بنگاه‌های مرتبط با دولت است و کارخانه پارس هم برای تولید کاغذ به بخش خصوص واگذار شده است. 

کارخانه کاغذ مازندران در قبل از استقرار دولت نقش اندکی در تولید کاغذ داشت، اما با تلاشی که صورت گرفت و به همت مدیریت این کارخانه و حمایت‌هایی که توسط وزارت ارشاد و سایر نهادها انجام شد، کارخانه دوباره به مدار تولید برگشت و یک خط از ۲ خط تولیدی را به تولید کاغذ اختصاص داد. قراردادی هم با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد تا ۷۰ درصد از نیاز این وزارتخانه برای تولید کتاب‌های درسی سال ۱۴۰۲ با کاغذ تحریر مازندران تامین شود. قرار است که مازاد تولیدشان را هم برای توزیع میان ناشران در اختیار وزارت ارشاد قرار بدهند و برای مدیریت قیمت کاغذ ایرانی و آشفته نشدن بازار هم قرار شد کاغذ از مسیر وزارت ارشاد و بدون انتفاع برای این وزارتخانه به ناشران برسد.

تلاش کردیم منابع‌‌ خرید کاغذ را بدون انتفاع وزارت ارشاد تأمین کنیم

در گذشته شرکت‌هایی که در داخل کاغذ تولید می‌کردند، پیش خرید صورت می‌گرفت و بعد از مدتی کاغذ در اختیار قرار می‌گرفت. ما تلاش کردیم منابع‌ این کار را تأمین کنیم و کاغذ را به صورت رول از مازندران خریداری و تبدیل به بند‌های سه ورقی و چهار ورقی کنیم. بعد با قیمت تمام شده در اختیار ناشر قرار بگیرد.

تفاوت قیمت کاغذ مازندران و کاغذ خارجی ۵۰ درصد است

الان هم تفاوت قیمت کاغذ مازندران و کاغذ خارجی چیزی حدود ۵۰ درصد است. محدودیتی هم تقریباً در عرضه وجود ندارد و هر ناشری که کاغذ ایرانی درخواست بدهد در اختیارش قرار می‌گیرد. مدتی در زمستان به دلیل مشکلات برق و گاز، تولید این کارخانه با اختلال‌های همراه شد که الان دارد جبران می‌کند. به‌زودی نیز یک هزار تن دریافت و میان ناشران توزیع می‌کنیم.

کیفیت کاغذ ایرانی خوب است، اما در حد کاغذ خارجی نیست

بنابراین ناشر برای تأمین کاغذ ایرانی مشکلی ندارد. بخش قابل توجهی از کتب ناشران امکان تولید با کاغذ داخلی را دارد. کیفیت کاغذ ایرانی هم خوب است. البته به کیفیت کاغذ خارجی نیست، اما نسبت به قیمت و شرایط موجود خوب است.

تولید کاغذ مازندران که به نیازهای جامعه نشر کشور پاسخ نمی‌دهد.

بله تولید مازندران به تنهایی پاسخگوی نیاز نشر کشور نیست، اما تلاش می‌کنیم سال آینده از کارخانه مازندران برای حوزه نشر عددی حدود ۲۰ هزار تن دریافت کنیم. این عدد حدود ۴۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند. اگر کارخانه پارس نیز وارد چرخه تولید کاغذ شود، سالانه امکان تولید ۲۰ هزار تن کاغذ وجود دارد. این ۲ کارخانه به تنهایی می‌توانند بیش‌ از ۸۰ درصد نیاز کشور را تأمین کنند. حتی به نوعی می‌توان گفت نیاز کل کشور را برای کاغذ تحریر تأمین می‌کنند.

البته ما تقاضا داشتیم که در لایحه بودجه سال آینده صندوقی برای حمایت از تولید کاغذ طراحی شود و اعتباری برای خرید تضمینی کاغذ از تولیدکننده داخلی تأمین شود تا خیال این دو مجموعه بزرگ برای کاغذی که تولید می‌کنند، آسوده باشد.

کارخانه زاگرس شیراز هم در حال تکمیل است

کارخانه‌ در حال تکمیلی هم در نزدیکی شیراز داریم. برای کارخانه زاگرس تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا این کارخانه به بهره برداری برسد، اما تأمین تسهیلات مورد نیازش طول کشید. در چند روز گذشته موفق شدیم با همکاری بانک صنعت و معدن، تسهیلات مورد نیاز این کارخانه در اختیارش قرار بگیرد. کار تکمیل این کارخانه شروع شده و امیدواریم سال آینده بتوانیم از تولید این کارخانه در بازار بهره‌مند شویم. با این شرایطی که گفته شد، رسیدن به سطحی که بتوانیم کاغذ مورد نیاز کشور را تأمین کنم، مسأله دور از دسترسی نیست.