مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی | ایران‌نوشت
اختتامیه‌ی هفتمین دوره جایزه فیروزه

اختتامیه‌ی هفتمین دوره جایزه فیروزه

تاریخ انتشار: 18 اسفند 1400

به گزارش دبیرخانه جشنواره فیروزه،هفتمین دوره‌ی این جایزه سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
دکتر محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه‌ی هفتمین دوره‌ی این جایزه بیان کرد: «در دولت سیزدهم (دولت مردمی) یکی از شعارهای اصلی و برنامه‌های مهم در حوزه‌ی صنایع فرهنگی و اقتصادی توسعه‌ی صنایع خلاق فرهنگی است که برای این برنامه در سند تحول یک فصل مهم را تدارک دیده‌‌ایم و این برنامه را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو ۵ برنامه‌ی کلان قرار داده‌ایم.»
دکتر محمد مهدی اسماعیلی افزود: «موضوعات جشنواره فیروزه در زندگی ما نقش موثر و مفیدی دارد، اسباب‌بازی و عروسک مجموعه‌ای از نمادهای فرهنگی است که در کنار هم قرار می‌گیرد و در اقتصاد فرهنگی خود را نشان می‌دهد و مهم‌تر از آن تأثیرگذاری فرهنگی است، محصولات فرهنگی در بازار اسباب‌بازی از سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله دارد و دختران و پسران دبستانی و پیش از دبستان با آن‌ها روبرو هستند. 
وی با اشاره به فاصله‌ی بازار محصولات فرهنگی با سبک زندگی خانواده‌ها، در ای زمینه توضیح داد: «فاصله‌ی بازار اسباب‌بازی با سبک زندگی ایرانی اسلامی در یک زنجیره قرار دارد که از انیمیشن و پویانمایی آغاز می‌شود، در نوشت‌افزار و در حلقه‌های بالاتر از جمله تولیدات سینمایی و سریال خود را نشان می‌دهد. شخصیت‌های موجود در این محصولات اسطوره‌هایی هستند که در ذهن و روح کودکان نقش بسته‌اند و این مسأله نگران‌کننده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: «هدفی که در این جشنواره دنبال می‌کنیم فرهنگ‌سازی است. در بخش نوشت‌افزار بخشی را در اختیار گرفتیم و فعالان حزب‌اللهی با تأسیس موسسه‌های فرهنگی علی‌رغم حمایت نشدن، تغییرات مثبتی را ایجاد کردند.»
اسماعیلی با اعلام حمایت از توسعه‌ی صنایع فرهنگی در کشور بیان کرد: «مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری با تأسیس ۲۰ خانه‌ی طرح و ایده در کشور از جمله فعالیت‌های مفیدی است، حتما از چنین طرح‌هایی استقبال و حمایت می‌کنیم. تاسیس دبیرخانه‌ دائمی محصولات فرهنگی که در کنار جایزه فیروزه آغاز شده نیز از جمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه‌ی صنایع خلاق فرهنگی محسوب می‌شود.»
او اضافه کرد: «با تأسیس یک کارگروه در وزارتخانه مشخص کردیم که خروجی‌هایی در این زمینه شکل بگیرد تا تنها ایده شکل نگیرد بلکه کارمزد و کارنامه‌‌ای در این زمینه ارائه کنیم.»
محمدمهدی اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه امسال ۸۰۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد که باعث خوشحالی است. در ادامه‌ی چنین برنامه‌هایی مسئولان فرهنگی از پژوهش تا ذائقه‌شناسی و همه‌ی متغیرهای دخیل در تولید محصولات فرهنگی باید متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی و با ذائقه‌ی نسل کودک و نوجوان قرار بگیرد، هر کجا که به ذائقه بی‌توجهی شود به اهداف مورد نظر نخواهیم رسید.»

اختتامیه‌ی این جایزه روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار گردید. 

شرکت‌کنندگان در چهار بخش اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند. 

در بخش اسباب‌بازی از بین ۳۰۳ اثر ۸۵ اثر، در بخش عروسک از بین ۱۱۴۸ اثر ۳۰۰ اثر، در بخش نوشت افزار ایرانی اسلامی از بین ۵۳۶ اثر ۱۳۴ اثر و در بخش هدایای فرهنگی از بین ۵۸۱۷ اثر ۱۴۵۴ اثر به مرحله‌ی داوری رسید. 

در هر بخش نفر اول برنده‌ی ۳۰ میلیون تومان، نفر دوم ۲۰ میلیون تومان، نفر سوم برنده‌ی ۱۵ میلیون تومان و شرکت‌کننده‌ی شایسته‌ی تقدیر برنده‌ی ۷ میلیون تومان شدند. به همراه جایزه‌ی نقدی، به همه‌ی برگزیدگان لوح و تندیس جایزه به آنان اهدا شد. علاوه بر این کلیه‌ی برگزیدگان به دبیرخانه شرکت‌های خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی خواهند شد.

گفتنی است در این دوره جوایز جشنواره ۲۵۰ درصد، آثار شرکت‌کنندگان دوبرابر و ۳۰٪ آثار راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی جهت توجه به عدالت فرهنگی افزایش یافت.

اسامی برگزیدگان هفتمین جایزه ملی فیروزه در بخش‌های مختلف به این شرح است: 

 در بخش عروسک

مریم حسن‌زاده از  آذربایجان شرقی نفر اول،

زهرا جهان تیغ از سیستان و بلوچستان نفر دوم،

 طاهره کم از گلستان نفر سوم و رقیه کاشانی از  گلستان شایسته‌ی تقدیر شد. 

در بخش اسباب‌بازی

حامی سجادی از شرکت ایران پتک (ایپکا) از تهران نفر اول،

مهدی حسینی پور از شرکت قندون از تهران نفر دوم،

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آتش نشانی نفر سوم

و علیشا اکبری از کرمانشاه شایسته‌ی تقدیر شد. 

دربخش نوشت افزار

از محمودرضا صنعتکار از شرکت رز تحریر یزد از تهران تقدیر ویژه شد.

در این بخش مجتبی رمضان پور از شرکت فرمی نو از تهران نفر دوم،

سمیه منجم از مجموعه دفاتر سیمرغ از گیلان نفر سوم در بخش نوشت افزار و الهه غلامی از تهران شایسته تقدیر شدند.

در بخش هدایای فرهنگی 

سارا قاسمی از گیلان نفر اول،

بهاره رحمتی از لرستان نفر دوم،

وحید بقائیان تفتی نفر سوم و عاطفه خاتمی از خراسان شمالی شایسته تقدیر‌. 

برگزیدگان لوح تقدیر به مبلغ ۲ میلیون تومان هفتمین دوره جایزه فیروزه اعلام شد که از این قرار است:

در بخش عروسک

الهام عسگری کنارکی از چهارمحال و بختیاری، رحیمه کردکتولی از گلستان، صدیقه صادقی از آذربایجان غربی.

در بخش نوشت افزار سید قاسم موسوی از تولیدی چارقد، منیژه حامیان از تهران، فرشته قاسم آبادی از کرمانشاه  و شرکت مروارید درخشنده قشم. 

در بخش هدایای فرهنگی مرجان گنجعلی از خراسان رضوی، یگانه اکبری نبی از چهارمحال و بختیاری، علی اسپلانی از خراسان رضوی و مریم تختایی از خوزستان.

دیدگاه‌های شما: