نوشت افزار ایرانی روی میز «تهران ۲۰»
برنامه «تهران ۲۰» شبکه پنج سیما، ۱۶ شهریور همزمان با روزهای بازگشایی مدارس، به موضوع نوشت افزار ایرانی میپردازد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه«تهران۲۰» امشب محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی و علیرضا نوری زاده، معاون اداره کل مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره مشکلات، موانع و اقدامات صورت گرفته نوشت افزار ایرانی-اسلامیگفت و گو میکنند. همچنین در این برنامه محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت نیز به صورت تلفنی در این بحث شرکت میکند.
در ابتدای سال تحصیلی جدید وضیعت لوازمالتحریر (فروش) ایرانی اسلامی به چه گونه است؟
یقینی: امسال بازار نوشتافزار مبهم رفتار مصرفی خانوادهها مشخص نیست؛ نظم بههمریخته است و تأثیرگذار بوده است عرضه و تقاضا تا 10 شهریور تا 1 سوم کاهش پیداکرده است از 10 شهریور طبع بازار نوشتافزار تأثیر گرفته است از داغ شدن شروع بازگشایی مدارس، تولیدکنندگان که دغدغه مند هستند انشالله بتوانند حضورداشته باشند.
بحث حضور لوازمالتحریر خارجی و قاچاق که وارد کشور میشودآمار چه حجمی از این بخش را شامل شده است در بازار تهران؟
یقینی: حدود برآورد نوشتافزار 6 هزار میلیارد تومان است و با توجه به سهمی که بازار نوشتافزار از 15 درصدی که در بازار داشته است به 40 درصد رسیده است و هنوز ابتدای راه هستیمدر اقلام جدی و مهم خودکار پاککن و تراش دفتر اتفاقات خوبی افتاده است ناظر به فضای قاچاق زیاد نیست اما وجود دارد چیزی در حدود 10 درصد قاچاق بهصرفه نیست در بعضی از اقلام نوشتافزارشاید قاچاقهای غیررسمی از ناحیه گمرک از جای دیگر میآید که زیاد اعلام نمیشود و از منابع رسمی بیشتر از منابع غیررسمی است صرفه اقتصادی ندارد و اظهارات دقیق نیست از مرزهای قاچاق مثل بانه اعداد بسیار جدیتر است.
هر دفتر و کتابی که عکس شهدا باشد یا کاراکتر بومی باشد آیا این تعریف نوشتافزار ایرانی سلامی است؟
نوری زاده: کلیت کالاها نوشتافزار دو تعریف دارد اشتغالزا و دادوستد روح کالا (هویتسازی) سرآمد کالاها کالاهای فرهنگی است 16 گانه است که صنایع خلاق هستند از 5 سال گذشته نوشتافزار عروسک اسباببازی کالای فرهنگی یاد میشود در کنار دیگر اقلام وزارت ارشاد در معاونت فرهنگی نشر مطرح بوده است که از 5 سال گذشته از سال 93 استارت خورد در سال 94 تحت عنوان جایزه حمایت از کالاهای فرهنگی رقم خورد اصلاحات انجام شد در دوره پنجم موضوع اسباببازی و نوشتافزار و هدایای فرهنگی مشخص شد.
نوشتافزار کالای استراتژیک محسوب میشود تعریف ایرانی اسلامی ریشه در فرهنگ داشته باشد قهرمان داشته باشد ایثار و شهادت در آن مشخص باشد.
آمار مشخص داریم در زمینه نوشتافزار؟
نوری زاده: خیر! در زمینه نوشتافزار متولی های خودش و دارد و مجمع نوشتافزار زحمات زیادی داشتند یک شناسایی در هرسال انجامشده است.
چند تا شخصیت وارد نوشتافزار شده است؟
نوری زاده: کاراکتر موارد و مشکلات زیادی دارد.
وزارت ارشاد خودش الان میداند در چه سطحی از موضوع واردشده است؟
نوری زاده: در مرحله شناسایی است و رصد اولین استارت همین جایزه فرهنگی است.
دیر نیست؟
نوری زاده: بلی غفلت شده است باید جبران شود.
موضوع مهم بحث محتوا است در نوشتافزارالان بر چه اساس است طراحی شخصیتها باکیفیت و ظرافت ندارد و تیرهوتار است چرا؟
یقینی: محتوا زنجیره محتوا و محصول فرهنگی است با اصطلاح مرچندایزینگ و بازار سازی فرهنگی محتواهایی که مردم میشناسند بهواسطه یک انیمیشن بازی شخصیت فرهنگی ورزشی این منابع روی یک سری محصولات اعمال میشود و مردم بهواسطه آن خرید میکنند و حدود 16 نوع محصول است و 5 حوزه کاراکتری دارد و گردشهای مالی بهشدت بالایی دارد چیزی در حدود 2 هزار و 250 میلیارد در جهان است و برآورد ما از این صنعت 2.250.000 هزار میلیارد است و سهم ما این بازار 5/0 درصد است! که آنهم غالبش نوشتافزار است به دلیل فعالیت 100 تولیدکننده ولی در زنجیره محتوا فقر وجود دارد و طرحهای شهدایی و شخصیتهای کارتونی مثل فیل شاه شکرستان در زمان خودش خوب استفادهشده است و اکوسیستم تولید محتوا همیشگی و زنجیرهایی نیست و درباره جذابیت کاراکترهای غربی موردی نیست اما مضریات بالایی دارند مثل باب اسفنجی تازه مضریات آن مشخصشده است و ناظر به این فضا ما مطالبه قانونی داریم در سال 79 شورای انقلاب فرهنگی با مصوبات مجلس دستور عمل داد به وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی (آئیننامه نظارت به علائم البسه و نوشتافزار و کالای مشابه) که اعمال نشده است.
چرا اعمال نشده است و اساساً این زنجیره محتوا به عهده شما است؟
نوری زاده: دبیرخانه در معاونت هنری وزارت ارشاد مستقر است از فعالیت آن دبیرخانه خبر نداریم.
یعنی برای خودتان سوال نشده چرا اجرا نمیشود؟
نوری زاده: پیگیری شده است معاونت فرهنگی نظارت ندارد و وظایف سازمانی نیست متولیان خودشان باید پاسخگو باشند.
الان 20 سال است که انجامنشده است و عملی بشود!
یقینی: بازیگران دیگر غیر از وزارت ارشاد سازمان فضای مجازی صدا و سیما سازمان سینمایی وتواید کاراکتر هم باید پایکار باشند.
شخصیتهایی که معروف میشوند مثل جناب خان که دیده میشود تا میخواد وارد حوزههای دیگر میشود (حقوق و مالکیت معنوی) درگیریهای خودش و دارد و وزارت ارشاد باید قانون بگزارد و حتی قیمت تعیین کند چرا این کار انجام نمیشود؟
نوری زاده: در بحث مالکیت فرهنگی روالی که ما داریم حقوقدانها باید تصمیم بگیرند و قوانین در حال بازنگری است و در مرحله اصلاح استو در مجلس قبلی هم ارائه شد که قوانین بهروز شود و هنوز در مرحله تصویب است حقوق مالکیت فرهنگی جزِ موارد است که چون ما قانون کپیرایت را نداریم و بهراحتی کاراکتر خارجی استفاده میشود و نشان از خشونت و مضریات دارد به این دلیل است که مالکیت معنوی رعایت نمیشود.
خب این قانون را بنویسید شما همش دارید به این معاونت و آن سازمان محول میکنید؟!
نوری زاده: معاونت حقوقی وزارت ارشاد تا مرحله خوبی رفتند پیگیری کنید.
خب شما بگویید و پیگیری کنید!
نوری زاده: اختلاف در یک موضوع بود در دورههای قبل و فقط وزارت ارشاد تصمیمگیرنده نیست و این آئیننامه یک مسئله دارد در قوه قضاییه دارد.
کدام قسمت قوه قضائیه؟
نوری زاده: الان پیگیری میکنم.
آقای یقینی در موضوع محتوا و مالکیت معنوی موضوع نوآوری و ابتکارات الان چه مرحله ایی هستید؟
یقینی: در فضای تولید محصولات رسانهایی سازمان سینمایی و حوزه هنری گیر داریم یعنی اینها باید کار خودشان را انجام بدهند و تولید محتوا کنند علت عدم توافق هم هست و مشکل ما این است که توازن برقرار نیست در آنطرف داستان و با 50 هزار تومان دانلود میشد اما اینجا تولیدکننده باید 20 درصد پرداخت کند و این زنجیره باید اینقدر تولید بشود و ارشاد در حمایت از تولید و مالکیت معنوی میتواند حمایت میکند و چیزی که در دنیا وجود دارد رسانه برای بیشتر دیده شدن یک محتوا است و قطعاً خودصدا سیما میتواند کمک کند.
از اول تولید یک کاراکتر نمیشود آیا سهیمه بندی کرد یا با آگهیهای حمایت بشود؟
نوری زاده: تهیهکننده اگر این مالکیت را در اختیار قرار دهد و میتواند آن را بفروشد انحصار کند و یا اینکه با توافقات انجام دهد.
ارشاد مجوز بدهد؟ در اول ماجرا بگوید از این در زمان تولید محصولات با تولیدکنندگان مثال 10 درصد معین کند؟
نوری زاده: قابلبررسی است و در بحث کالاهای فرهنگی تازه 5 سال ورود کرده است.
جوابیه مدیرکل حقوقی ارشاد: در بحث مالکیت معنوی از سال 93 در مجلس است که مصوب نشده و علت هم رسیدگی و نوبت کمیسیون است.
از سال 93؟!
نوری زاده: بلی
یعنی الان 2 تا مجلس و دولت عوضشده است؟
نوری زاده: صد در صد دوستان حقوقی شکایت داشتهاند.
درخواست از مجلس یازدهم برای ورود به این لایحه را خواهان هستیم.
پیامکها...
دفتر 100 برگ 40 هزار تومان
دانش آموزان توانانی خرید ندارند شما در مورد محتوا صحبت میکنید
لااقل در مورد گرانی صحبت کنید
موضوع گرانی نوشتافزار ایرانی در بازار؟
یقینی: اگر در 5 سال پیش این صحبت را میکردید اگر میخواستید خارجی آن را بخرید گرانتر از آن بوده است امسال آمار میدانی آن در بحث دفتر بندی 500 هزار تومان بوده الان 380 است و باقی محصولات ریزش داشتیم و امسال بین 5 الی 20 درصد افزایش داشته است در وارداتی به دلیل افزایش دلار دو برابر شده است و تنوع دفترها و ارزانتر هم وجود دارد و کیفیت و متر یالهای متفاوتی است و طبعاً فروشگاه با تنوع مختلف تهیه میکنند.
امسال سیاستهای وزارت ارشاد یارانه یا بن میتواند بگذارد؟
نوری زاده: تا الان بحث نشر و جشنواره تابستانی این طرح اعمالشده است و میتواند کمک خوبی باشد و ما پیگیر خواهیم شد و در حال حاضر فقط حوزه نشر و کتاب میتواند از این بنها استفاده کند.
آقای یقینی البته شما نیازی ندارید درسته؟
یقینی: ما موافق نیستیم دقیق و حرفه ایی شدن به معنای پایداری آن صنعت است.
در صادرات اقدامی داشتهاید؟
یقینی: در صادرات در قدمهای اولیه هستیم ایجاد تولید و مزیت نسبی داریم فتحهایی میکینم و محصولات مختص داریم به سمت بازارهای هدف پیش میرویم و نوآوریهایی داشتیم مثل ارزشافزوده (AR) قهرمانان سلامت آموزش
نکتهی آخر؟
نوری زاده: غفلتهایی شده و دیر شروع کردیم اما در بحث معاصر سازی و محتوا و موارد حقوقی و حمایت با شبکهسازی و حمایت از جشنوارهها و نمایشگاهها خواهیم داشت.
متن آییننامه
آییننامه نحوه نظارت بر علائم، نشانهها و تصاویر روی البسه و لوازمالتحریر و کالاهای مشابه
آییننامه نحوه نظارت بر علائم، نشانهها و تصاویر روی البسه
و لوازمالتحریر و کالاهای مشابه
شماره.329 دش 1380.2.9
(مصوبه جلسه 476 مورخ 1379.12.11 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 474 مورخ 1379.11.11، بنا به پیشنهاد شورای
فرهنگ عمومی ( نامه شماره.3911 الف مورخ 1379.10.19) آئیننامه نحوه نظارت بر
علائم،نشانهها و تصاویر روی البسه و لوازمالتحریر و کالاهای مشابه را به شرح
ذیل تصویب کرد:
ماده 1:
الف ـ جلوگیری از به کار گرفتن علائم، نشانهها و تصاویری که بافرهنگ اسلامی
ایرانی در تعارض است و بافرهنگ عمومی تأثیر منفی دارد.
ب ـ حفظ نمونه علامت و تصاویری که به صورتهای مختلف انتشار مییابد و در معرض
فروش و استفاده عموم قرار میگیرد و یا از طریق جراید و رسانهها تبلیغ میشود.
ج ـ تعیین مشخصات هرگونه طرح و تصویر قابلانتشار.
د ـ حفظ حقوق طراحان گرافیک و نقاشان با توجه به قانون حمایت از حقوق مؤلفان و
مصنفان و هنرمندان.
هــ تشویق به استفاده از نقوش ملهم از هنر ایرانی و اسلامی در کالاها.
ماده 2 ـ طرحها و نقوش اعم از نمادها، خطوط و تصاویر و یا طرحهای ترکیبی باید
مروج هنر و ارزشهای اسلامی ملی و ترغیب نوآوری باشد، استفاده از طرحها و نقوش
و تصاویر روی البسه و لوازمالتحریر و کالاهای مشابه دیگر که مغایر با ضوابط این
آییننامه نباشد، بلامانع است.
ماده 3 ـ طرح و نقشی که آشکار و غیر آشکار دارای نکات و پیامهایی نظیر موارد زیر
باشد ممنوع است.
الف ـ اهانت به ادیان رسمی کشور و کتب آسمانی و مقدسات مذهبی.
ب ـ تبلیغ هرگونه مرام، مسلک و فرقهای که بهموجب قوانین کشور غیرقانونی میباشد
و یا بهصورت جریانهای فکری منحرف مطرح باشد.
ج ـ تصاویر، کلمات و موضوعات مغایر بافرهنگ عمومی جامعه اسلامی ایران.
د ـ نقوش و تصاویر مغایر با اصول فرهنگی عمومی و بومی یا فرهنگ اسلامی ـ ایرانی.
تبصره: شاخصها و نحوه تشخیص و تعیین جریانهای فکری منحرف (بند «ب») و تعیین
اصول فرهنگی عمومی،بومی و اسلامی ـ ایرانی (بند «د») در آییننامه اجرایی مشخص
میشود.
ماده 4 ـ تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای مصرفی فوقالذکر ملزم به رعایت
ضوابط و معیارهای مصوب شورای نظارت بر علائم و نشانهها و تصاویر روی البته و...
هستند.
ماده 5 ـ صدور مجوز برای کانونهای مشاوره هنری بهمنظور ارائه مشاوره به تولید
کنندگان و نظارت بر کار این کانونها به عهده معاونت امور هنری است.
ماده 6 ـ شورای نظارت بر علائم، نشانهها و تصاویر روی البسه و... در معاونت امور
هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و اعضای آن به شرح ذیل است:
الف ـ معاون امور هنری (رئیس شورا)
ب ـ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی.
ج ـ نماینده سازمان میراث فرهنگی.
د ـ نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
هــ نماینده وزارت اطلاعات.
و ـ دو نفر از کارشناسان برجسته هنرهای تجسمی به پیشنهاد معاون امور هنری و تصویب
شورای فرهنگ عمومی.
ز ـ یک نفر صاحبنظر در مسائل فرهنگی، تاریخی و دینی از سازمان تبلیغات اسلامی و
با تصویب شورای فرهنگ عمومی.
ح ـ یک نفر صاحبنظر در مسائل تربیتی از وزارت آموزشوپرورش با تصویب شورای فرهنگ
عمومی.
طـ کارشناس حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد معاونت حقوقی.
ی ـ نماینده وزارت بازرگانی.
تبصره 1 ـ معاونت امور هنری میتواند دبیرخانههای مشورتی در استانهایی که
توانایی انجام این کار را دارندتشکیل دهد. همچنین تعیین میزان و نحوه مشارکت
استانها در چارچوب نظارتی، به عهده معاونت امور هنری است.
تبصره 2 ـ تصمیمات شورای نظارت با تأیید اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
ماده 7 ـ دبیرخانه شورا موظف به ثبت و حمایت نقوش به کار گرفته در کالاهاست.
همچنین طبق قانون باید از حقوق مؤلفان و مصنفان حمایت شود.
ماده 8 ـ شورا میتواند در صورت لزوم از متخصصین و مطلعین امر برای شرکت در جلسات
شورا دعوت به عملآورده. ضرورت امر و انتخاب فرد موردنظر، با تأیید رئیس شورا
خواهد بود.
ماده 9 ـ شورای نظارت دبیرخانهای خواهد داشت که وظایف آن فراهم آوردن مقدمات
تشکیل جلسات و پی گیری مصوبات و نظارت بر نحوه اجرای آنها است.
ماده 10 ـ شورا برای پیگیری امور و جرائم و تخلفات، یک واحد حقوقی بهعنوان مدعی
در دبیرخانه تشکیلشده.
ماده 11 ـ رسانههای گروهی بالأخص صداوسیما و مطبوعات موظفاند نسبت به تبلیغ و
ترویج نقوش ملهم از هنر ایرانی ـ اسلامی تلاش کنند.
ماده 12 ـ دستورالعملهای اجرایی و حدود اختیارات شورای نظارت در چارچوب این آئین
نامه توسط معاونت امور هنری تهیه و در شورای فرهنگ عمومی مورد تصویب قرار میگیرد
آییننامه فوق در 12 ماده و 3 تبصره در جلسه 474 مورخ 1379.11.11 شورای عالی
انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
رئیس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سید محمد خاتمی