نظام رتبه بندى اعضاى مجمع ایران نوشت آغاز شد
مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی؛ ایراننوشت بعد از پشت سر گذاشتن سالهای ابتدایی خود از یک تشکیلات ساده به یک تشکیلات مترقی تبدیل شده است. این خود نشان از یک پیشرفت ﭼشمگیر حکایت دارد. یکی از موارد این پیچیدگی، «تعامل اعضا با مجمع» است لذا ضروری مینماید جهت تنظیم سازوکار روابط اعضا با مجمع، و به منظور ایجاد عدالت در توزیع خدمات و منابع، پروتکلها و آئیننامههای متعددی تهیه و به خوبی جاری سازی شود تا این شجره طیبه در مسیر تحقق آرمانهای خود به دور از هرگونه آفت اختلاف درونی پیشروی کند. در همین راستا موضوع رتبهبندی اعضا بحثی است که دغدغه سالهای اخیر اکثر اعضا بوده است و میتواند گام بلندی در مسیر رشد و پیشرفت مجمع ایراننوشت باشد.
اهداف
رتبه بندی کسب وکارها در دنیا تحت عنوان رتبه بندی اعتباری انجام میشود. این رتبه بندی ها که توسط شرکتهای مورد وﺛوق رتبه بندی مانند استاندارد اند پورز، مودیز و فیﭻ انجام میشود به دنبال کمک به بانک ها محاسبه نرخ ریسک در اعطای تسهیلات و همﭽنین کمک به سرمایه گﺬاران است. تفاوت جدی نظام رتبه بندی رایﺞ این است با توجه به هدف تعیین میزان ریسک، شاخص های مالی در اولویت به مراتب بالاتری به نسبت شاخص های کیفی و غیرمالی قرار دارند اما در این سند، هدف از رتبه بندی کامﻼ متفاوت است ﭼرا که هدف اعطای امتیازات بر اساس رتبه است نه تعیین میزان ریسک. بنابراین شاخص های مالی در عرض و همسطح با سایر شاخص ها همﭽون بازاریابی، اندازه کسب وکار، مدیریت، موارد محتوایی و... است. نکته دیگر اینکه این رتبه بندی ها برای شرکتهای بزرگ و فعال در بورس معنادار است و معیارها و ... هم متناسب با همان محیطها تدوین میشود اما طرح پیﺶ رو در کسب وکارهای کامﻼ کوﭼک و غالبا زیر ۲۰ نیروی انسانی قابلیت پیاده سازی دارد.
با تدوین و پیاده سازی طرح رتبه بندی می توان به اهداف بسیار مهم ذیل دست یافت:
- رتبه هر برند، مبنای اعطای تسهیلات و خدمات مجمع ایران نوشت
- استخراج اطلاعات اعضا جهت برنامهریزی های استراتژیک مجمع
- ارزیابی عملکرد اعضا و جهت گیری های مجمع و تحلیل نقاط ضعف و قوت
- برنامهریزی جهت ارتقا و بالا آوردن سطح هر یک از اعضا
- برنامهریزی و تدوین سند آموزشی طبق نیازهای احصا شده
ساز و کار اجرا
فرایند رتبه بندی توسط شورای رتبه بندی که متشکل از مدیرعامل، یک الی دو کارشناس به انتخاب هیئت مدیره، بازرس هیئت مدیره و یک نفر از ستاد اجرایی است صورت می گیرد. لازم به ذکر است امکان دریافت مشاوره در شاخص های تخصصی وجود دارد هرچند که کارشناس مورد نظر عضو شورا نباشد. .ضريب خدمات بر روی کل شاخص اصلی اعمال خواهد شد و مجزا از ضريب عام هرشاخص است. یعنی شورای رتبه بندی بر اساس سیاست های حاکم برهر خدمت موردنظر، ضريب های مربوط به شاخص های اصلی را تعیین و اعمال خواهد کرد.
تمامی اطلاعات گردآوری شده برای شورای رتبه بندی محرمانه تلقی شده و حتی هیئت مدیره نیز از آن اطلاع نخواهد یافت.
قوانین اجرایی
- با استفاده از فرم های مربوطه فرایند احصا اطلاعات توسط واحد اجرایی مجمع انجام می شود و در دیتابیس ایجادشده طبقه بندی می شود. سپس در جلسه شورای رتبه بندی، تحلیل و ارزیابی ها انجام و رتبه برندموردنظراستخراج و طی نامه ای به صورت کتبی به اطلاع سایرین می رسد.
- هزينه رتبه بندی به صورت سالانه محاسبه و ابلاغ خواهد شد.
- هر مجموعه ای که رتبه بندی نشده باشد به صورت پیش فرض در پایین ترین رتبه قرار خواهد گرفت.
- فهرست طبقه بندی اعضا در پاییز هرسال محاسبه و جدول آن برای دی ماه هرسال منتشر وتایک سال معتبر خواهد بود.
- جدول درجه بندی اعم از پارامترها و یا ضرایب، بر اساس راهبردهای مجمع در زمستان هرسال می تواند تغییر و به صورت عمومی ابلاغ شود.
- مبنای محاسبه محصولات نوشت افزاری و جانبی است. محصولات دیگر از قبیل سررسید و... جزاقلام برند محسوب نخواهند شد.
- محصولات وارداتی هرچند با طرح ایرانی، جز این درجه بندی محسوب نخواهند شد.
- محصولات با طرح غربی و معارض هرچند که تولید داخل باشد نه تنها محاسبه نمی شود بلکه نمره منفی نیز خواهد داشت.