مردم متولی اصلی ترویج فرهنگ ایرانی در حوزه نوشت افزار هستند

دبیرهمایش حمایت از نوشت افزار ایرانی در ارومیه با اشاره به عدم حمایت­های دولتی از ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی به ­ویژه در حوزه نوشت­‌افزار گفت: دستگاه­های فرهنگیِ دولتی از جمله وزارت ارشاد و آموزش و پرورش نه تنها از این موضوع حمایت جدی نکرده‌­اند بلکه در برخی موارد شاهد سنگ‌­اندازی از سوی آن­ها هم بودیم، اما مردم، خانواده ها و حتی خود دانش‌­آموزان با استقبال قابل توجه از محصولات مروج این سبک، یک­‌تنه بار مسئولیت ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی را به دوش می­‌کشند.

به گزارش ایران نوشت به نقل از پرگار یاسین شیخلو، دبیر همایش حمایت از تولید و کارآفرینی در حوزه نوشت­‌افزار ایرانی- اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پرگار، درباره میزان تاثیر­گذاری و فرهنگ­‌سازی بر قشر کودک و نوجوان با استفاده از نوشت‌­افزارهای منقوش به نشانه‌­ها و شخصیت­‌های ملی اظهار کرد: بر اساس گفته‌های یک پیشکسوت حوزه تعلیم و تربیت، اگر هر دانش‌آموز هر روز تنها یک دقیقه بر این تصاویر تمرکز کند، معادل روزانه هزاران ساعت کار فرهنگی است.
وی ادامه داد: از چهل سال پیش کشورهای غربی، قهرمان­‌ها و سبک زندگی خود را به طرق مختلف از جمله نوشت­‌افزار و وسایل دیگر وارد فرهنگ ایرانی و ذهن و فکر نوجوانان ما کرده­‌اند؛ یک دانش آموز نه ماه سال تحصیلی را با این چهره و شخصیت درگیر است پس با آن انس می­گیرد. بنابراین باید در این مسائل حساسیت داشته‌باشیم.
 شیخلو افزود: حدود سه سال پیش که حمایت از کالای ایرانی به اولویت کشور تبدیل شد، در راستای ترویج سبک ایرانی- اسلامی به حمایت از کالای ایرانی اقدام کردیم.
دبیر موسسه پیام اگر هر دانش ­آموز هر روز تنها یک دقیقه بر این تصاویر تمرکز کند، معادل روزانه هزاران ساعت کار فرهنگی استیاسین ارومیه خاطرنشان کرد: از آنجا که نوشت‌افزار، یک کالای راهبردی فرهنگی بوده و با حساس­ترین قشر یعنی کودک و نوجوان سر و کار دارد، به این نتیجه رسیدیم که به تولید نوشت­‌افزار ایرانی- اسلامی با رویکرد بومی استان آذربایجان غربی و استفاده از نماد­هایی مثل مفاخر، شهدا، مناطق دیدنی و اتفاقات تاریخی این استان، مربوط به دوران انقلاب و دفاع مقدس، به صورت نمادین بپردازیم.
وی با اشاره به برگزاری اولین همایش حمایت از تولید و کارآفرینی در حوزه نوشت­‌افزار ایرانی- اسلامی درارومیه، گفت: با هدف ترویج سبک ایرانی- اسلامی و حمایت از فعالان این حوزه، به تقدیر از همه کسانی پرداختیم که بین تمام محصولات خارجی و داخلی موجود در بازار به انتخاب نوشت­‌افزارهای ایرانی با نماد­های بومی اقدام کرده و یا دغدغه‌مندبوده و به روش­های مختلف از آن حمایت کردند.
شیخلو توضیح داد: در این همایش کاملا مردمی و با با مشارکت ۴۰۰نفری هم­وطنان، از ۲۰ نفر تقدیر شد. یکی از آن­ها کارمند فرودگاه ارومیه بود که به صورت خودجوش به فروش دفاتر و نوشت افزار با طرح­های ملی در فرودگاه و معرفی شرکت­ها و موسسات فعال در این حوزه پرداخته‌­بود.
دبیر موسسه پیام یاسین ارومیه در توضیح فعالیت­های این موسسه خاطرنشان کرد: تلاش کردیم متناسب با ذائقه سنین تصاویر شهید فهمیده، شهید حججی و … برخلاف قهرمان­های غربی مثل بنتن و بتمن نه تنها ایجاد حس خشونت نمی­کند بلکه اعتماد به نفس و غرور را در بچه ها تقویت می­کند کودک و نوجوان، به تولید محصولات خود اقدام کنیم. برای مثال شهید باکری قهرمان استان آذربایجان غربی است و اکثر تصاویری که از ایشان مشاهده کردیم، غبار آلود و با چهره­ای نسبتا خسته بوده در حالی­که برای معرفی این قهرمان باید تصاویری با کیفیت بالا و افتخارآمیز که تداعی کننده شجاعت و جسارت این شهید باشد، منتشر کنیم. به همین منظور از تصویری اکشن از شهید باکری استفاده کردیم که پر فروش­ترین محصول ما شد.
شیخلو افزود: از­آنجا­که استان آذربایجان غربی منطقه‌­ای متشکل از قومیت­های مختلف ارامنه، اهل سنت و… است، سعی کردیم تمامی ذائقه‌ها را در تولیدات خود مد نظر قرار دهیم و فقط محدود به جامعه مذهبی یا انقلابی نشویم. دلیل موفقیت ما نیز همین بوده و استقبال زیادی از استانهای دیگر برای طرح­های ما صورت می­گیرد.
ترویج اعتماد به نفس و شهامت در نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی
این فعال فرهنگی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر ترویج خشونت در برخی از تولیدات فرهنگی بیان کرد: رشته تحصیلی من روانشناسی بوده و تجارب زیادی در مسائل تربیتی دارم. ما هیچ­­گاه به نزاع و یا ایجاد روحیه پرخاشگری تشویق نمی­کنیم بلکه حس شجاعت، شهامت و وطن‌دوستی را در نوجوانان خود پرورش می‌دهیم. تصاویر شهید فهمیده، شهید حججی و … برخلاف قهرمان­های غربی مثل بنتن و بتمن نه تنها ایجاد حس خشونت نمی‌­کند بلکه اعتماد به نفس و غرور را در بچه ها تقویت می­کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *