نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی؛ فرصتی برای رقابت با کالای خارجی

به گزارش ایران نوشت به نقل از خبرگزاری ایرنا، هر ساله با آغاز فصل بهار تعلیم و تربیت، دغدغه والدین برای تهیه وسایل مورد نیاز فرزندان شروع می شود. یکی از کالاهای اساسی که بیشتر از هر وسایل دیگری مورد نیاز دانش آموزان و مورد توجه والدین قرار می گیرد، خرید نوشت افزار با داشتن شکل و ظاهر مناسب و مورد پسند دانش آموزان، قیمت مناسب و کیفیت خوب است.

خانواده ها با انتخاب ملزومات مورد نیاز دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی باید به آنها بیاموزند که هدف از انتخاب کالای ایرانی تقویت تولید داخلی و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در دو کانون مهم مدرسه و خانواده است.

نوشت افزار از جمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می‌شود و به دلیل نبود نظارت بر این عرصه، شخصیت‌ها و نشانه‌های فرهنگ مهاجم غربی، بر اغلب آنها مسلط شده‌اند، اما چند سالی‌ است که تلاش های خوبی برای معرفی و عرضه نوشت افزار ایرانی و اسلامی به بازار انجام شده است و مردم بیش از گذشته برای خرید نوشت افزار با نمادهای ایرانی و اسلامی اشتیاق نشان می دهند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، نمایشگاه نوشت افزار که در فاصله حدود ۴۰ روز تا بازگشایی مدارس با استقبال خوب شهروندان روبرو شده است.

مدیر عامل نوشت افزار ایرانی- اسلامی در این باره اظهار کرد: متاسفانه با توجه به افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه در حوزه کاغذ، مواد پلیمری و پتروشیمی که در حوزه پتروشیمی بالای ۳۰۰ درصد و کاغذ ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم، آسیب جدی به تولید کننده و مردم وارد شده است.

سعید حسینی ادامه داد: مردم فکر می کنند تولیدات عرضه شده در نمایشگاه از قیمت بالایی برخوردار است. در صورتی که هنوز کالای جدیدی در سطح شهر و مغازه ها عرضه نشده و زمانی که مردم شهریور ماه به مراکز فروش مراجعه کنند متوجه افزایش قیمت بازار شده و در می یابند که نمایشگاه نوشت افزار با حضور تولید کننده و عرضه سود کم محصولات کنترلی بر این بازار داشته است.

وی افزود: در حوزه هایی که تولید داشته ایم بیشتر محصولات با کالاهای خارجی به لحاظ قیمت با توجه به شرایط ارزی و کیفیتی رقابت می کنند. به طور مثال خودکار، مداد ایرانی، خط کش، ظرف غذا، دفتر و یا کلاسور از کیفیت های بالایی برخوردار بوده و قابل رقابت با محصولات خارجی است.

حسینی تاکید کرد: ممکن است بعضی از محصولات داخلی کیفیت خوبی نداشته باشند و تولید کننده ضعیف عمل کند که خریداران با توجه به این تولیدات باید از برندهای خوب و با کیفیت با توجه به قیمت واقعی آن محصول خرید کنند.

مدیر عامل نوشت افزار ایرانی اسلامی با بیان اینکه سعی بر استفاده از ظرفیت های نمادی و موضوعی کشور داشته ایم، گفت: انیمیشن و فیلم های سینمایی مرتبط با کودکان و برنامه های تلویزیونی، تصاویر قهرمانان ملی، شهدا، مفاخر، دانشمندان، شعرا، ادبیات فارسی و نمادهای آن، القاب فارسی، شعر، نمادهای تاریخی و جغرافیایی، مکان های تاریخی و اقوام از موضوعاتی هستند که در تولید محصولات نوشت افزار ایرانی اسلامی از آنها استفاده کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: موضوعاتی که پیوست رسانه ای داشته باشند و بچه ها با آن ارتباط برقرار می کنند، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. به طور مثال اگر یک قهرمان ملی داشته باشیم که به صورت مجموعه تلویزیونی پخش شود، با قهرمانی که اصلا تصویر او به صورت سریال یا فیلم سینمایی پخش نمی شود، متفاوت بوده و ارتباط گیری و جذابیت آنها با هم متفاوت است.

حسینی تاکید کرد: نوشت افزار رسانه دومی است که لازم است از قبل، رسانه های تصویری کاراکترها را به کودکان بشناسانند.

مدیر عامل نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی در خصوص گردش بازار مالی نوشت افزار گفت: فارغ از نمایشگاه نوشت افزار، گردش مالی کلی بازار حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که از این تعداد حدود هزار میلیارد تومان آن محتوا محور است. در قسمت فرهنگی نیز حدود ۷ تا ۱۰ درصد بازار است که  حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیارد سهم تولید کنندگان را به خود اختصاص داده است که بخشی از آن نیز در بازار است

وی سهم تولیدات ایرانی را تا سال ۹۶ چیزی حدود ۳۰ درصد عنوان کرد که این رقم در سال جاری با توجه به رشد خوب تولید کنندگان و سخت شدن شرایط واردات  به ۴۰ درصد می رسد.

با ورود به نمایشگاه ایران نوشت، شاید اولین انتظار این باشد که بچه ها و خانواده ها پس از بازدید از هر غرفه با دستان پر از اقلام خریداری شده خارج شوند، اما امسال این گونه نبود و مراجعان اغلب به خرید چند قلم دفتر و مداد و شاید لوازم بسیار ضروری اکتفا می کردند.

یکی از بازدید کنندگان این فروشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل بالارفتن قیمت کاغذ با افزایش بالای بهای اجناس در نمایشگاه روبرو هستیم.

وی از تنوع اجناس در نمایشگاه گفت و افزود: دختر من بیشتر ترجیح می دهد از دفاتری استفاده کند که طرح کمتری بر روی آنها بوده و طرح گل بر روی تصاویر کتاب را ترجیح می دهد.

این بازدید کننده ترجیح خود را استفاده از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل به نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی آمدیم تا از محصولات ایرانی تولید شده خریداری کنیم.

وی به کیفیت پایین مدادرنگی ایرانی اشاره کرد و افزود: امسال تصمیم به خرید مداد رنگی ایرانی نداریم. به گفته این بازدید کننده جای خالی طرح نت های موسیقی بر روی نوشت افزارها نیز خالی است.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان در خصوص قیمت کیف در این نمایشگاه گفت: در مقایسه با یکی از شبکه های مجازی که به ارزان فروشی مشهور است، کیفی را در این نمایشگاه با ۲۰ درصد قیمت پایین تر خریداری کردم.

وی با ابراز رضایت از تنوع نوشت افزار در این نمایشگاه گفت: از طرح ها و رنگ های نوشت افزارهای موجود بسیار راضی هستم.

این بازدید کننده با اشاره به جذاب بودن تمام طرح ها گفت: ترجیح من استفاده از کالای ایرانی است و با این نگاه به نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی آمدم.

پدر دیگری که با فرزند خود به این نمایشگاه آمده بود با اشاره به قیمت های مناسب نمایشگاه گفت: با توجه به قیمت های مناسب در این نمایشگاه حتی بعضی از غرفه داران تخفیف ۲۰ درصدی را نیز به محصولات خود اختصاص داده اند.

وی افزود: برای حمایت از کالای ایرانی به نمایشگاه آمدیم و کیفیت اجناس نیز به نسبت سال قبل بالاتر رفته است.

این بازدید کننده از کیفیت بالای کیف ایرانی گفت و ادامه داد: فرزندم طرح های آثار باستانی و شهدا را بیشتر بر روی تصاویر دفاتر می پسندد.

هفتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی با عنوان «ایران نوشت» با حضور بیش از یکصد تولیدکننده نوشت افزار از سراسر کشور، از ۱۴ مرداد به مدت ۱۲ روز در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *