رفع قاچاق، بیکاری و خروج ارز با حمایت از نوشت‌افزار ایرانی

به گزارش ایران‌نوشت؛ محمدسجاد شهسواری؛ وقتی در بازار لوازم التحریر کنکاش می‌کنیم به وفور با نوشت‌افزارهای متنوع و وارداتی مواجه می‌شویم؛ اجناسی ارزان و بی‌کیفیت که بازار لوازم التحریر را تصاحب کرده‌اند. با وجود اینکه تولیدکنندگان داخلی در تلاش‌اند تا ایده و طرح‌های متنوعی عرضه کنند، متاسفانه با واردات نوشت افزار از کشورهایی نظیر چین و هند، اجازه نمایش توانایی تولیدات ایرانی به ندرت پیش می‌آید که معضل واردات نوشت افزار سبب تعطیلی کارخانجات تولیدی و به تبع آن بیکاری کارگران و خروج ارز از کشور شده است. در این میان مغازه داران یکی از عوامل رشد نوشت افزارهای خارجی در بازار را قاچاق بی‌رویه می‌دانند که قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

اگر مردم به نوشت افزار ایرانی اعتماد داشته باشند و آن‌ها را خریداری کنند، علاوه بر اشتغال جوانان، به لحاظ جنبه اقتصادی نیز گردش مالی مناسبی در صنعت نوشت افزار به وقوع می‌پیوندد. لازمه حمایت از تولیدات نوشت افزار ایرانی، تغییر نگاه مردم به کالای ایرانی است، چراکه اکثریت مردم فقط به «نام تجاری» و «نمانام» محصول توجه می‌کنند و اگر خارجی باشد، خریداری می‌کنند؛ چه بسا مشابه کالای خریداری شده در کشور تولید می‌شود و کیفیت آن بیش از مشابه خارجی است. در این رابطه باید گفت که متاسفانه در میان اقشار مختلف مردم گرایش شدیدی به نمانام‌های غربی وجود دارد که این مبحث نیازمند آگاه‌سازی جامعه از نمانام‌های ایرانی است که توانایی تامین نیازهای مردم را دارند.

اگر مردم از کالای ایرانی حمایت کنند، بلاشک کیفیت محصولات توسط تولیدکنندگان روز به روز افزایش می‌یابد و معضل بیکاری نسل جوان که بسیاری از خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را تا حدودی برطرف می‌کند.

مبحث مورد توجه دیگر در مشکلات صنعت نوشت افزار، ورود تصاویر شخصیت‌های خارجی است که متاسفانه هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد و خانواده‌ها و دانش آموزان با خرید محصولاتی با طرح و نقش خارجی، فرهنگ غربی را وارد فضای خانواده می‌کنند که گسترش و نفوذ تصاویر شخصیت‌های خارجی در صنعت نوشت افزار، با فرهنگ ایرانی-اسلامی همخوانی ندارد و قهرمان‌سازی انیمیشنی و استفاده از تصاویر آن‌ها بر روی محصولات نوشت افزار یکی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های کشورهای غربی برای سرمایه گذاری بر قشر کودک و نوجوان است؛ مهم‌ترین نکته در این موضوع ورود نهادهای نظارتی و حمایتی است که باید از ورود تصاویر شخصیت‌های خارجی به حوزه نوشت افزار جلوگیری به عمل آورند.

در سالیان اخیر تولیدکنندگان داخلی نوشت افزار توانسته‌اند که بخشی از بازار را به دست آورند و از تصاویر شخصیت‌های جذاب کودکان نظیر فیلشاه، جناب‌خان، گرشاسب، دارا و سارا و ثنا و ثمین در تولید نوشت افزارهای ایرانی استفاده کنند که این طراحی‌ها مورد استقبال نسل کودک و نوجوان قرار گرفته است.

باید اذعان کرد که اگر ارگان‌های مربوط به حوزه نوشت افزار در بحث قاچاق محصولات و ورود تصاویر شخصیت‌های خارجی اقدامی انجام ندهند، عملاً تغییرمحسوسی در وضعیت بازار نوشت افزار و طراحی محصولات با تصاویر ایرانی-اسلامی رخ نخواهد داد، چراکه نوشت افزار مرغوب که قابل رقابت با اجناس خارجی باشد، در داخل کشور تولید می‌شود که برای کمک به توسعه این صنعت به حمایت مسئولان و نهادهای مربوطه نیاز دارد تا با برگزاری نمایشگاه‌های سراسری و استفاده از تصاویر شخصیت‌های تاریخی، انیمیشنی، اساطیری و اسلامی فرهنگ خرید کالای ایرانی در جامعه نهادینه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *