تولیدکنندگان و بازرگانان باید مسئولانه نسبت به خطرات بزرگی که نسل آینده را تهدید می‌کند، تصمیم بگیرند

به گزارش ایران نوشت به نقل از پرگار، هیئت داوران پنجمین جایزه فیروزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: تکریم ارزش‌های بومی با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرات بزرگی که نسل آینده را تهدید می‌کند باید بتواند تولیدکنندگان، طراحان، فروشندگان و بازرگانان کمک کند تا با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس گام برداند و تصمیم بگیرند، چرا که طراحی و تولید کالاهای فرهنگی صرفا طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است و شکل‌دهند‌ی نسلی خواهد بود که سرزمین‌مان را به آنها می‌سپاریم پس هوشیار باشیم که انچه رقم می‌خورد نگاهبان میراث فرهنگی ماست.
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
هیئت داوران پنجمین جایزه فیروزه، آثار ارائه شده به دبیرخانه را در چهار بخش؛ اسباب‌بازی و عروسک، نوشت افزار، هدایای فرهنگی و استارت.آپ‌های فرهنگی در روز ۲۵ و ۲۶ دی ۱۳۹۸ ارزیابی و داوری کردند.
هیئت داوران، با قدردانی از تلاش دست اندرکارن برگزاری پنجمین جایزه فیروزه، بسیار خرسند است این رویداد به دوره پنجم خود رسید و امید دارد که هر سال بر کیفیت برگزاری افزوده شود و گامی رو به جلو داشته باشد. آثار رسیده به پنجمین جایزه فیروزه از نظر کمی و کیفی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی داشتند که این مسئله بسیار امیدوارکننده و نویدبخش اتفاقات خوب در این عرصه است. تعداد آثار به‌ویژه در حوزه طراحی و تولید عروسک‌ها منجر شد به اینکه برای بررسی دقیق‌تر و درست‌تر عروسک‌ها در دسته‌ای جدا بررسی شوند و به عنوان یکی از دسته‌های مهم کالاهای فرهنگی به آن نگاه ویژه شود. از دیگر دستاوردهای دبیرخانه جایزه مشارکت دادن سه استان به جهت غنا بخشیدن به اصالت های اصیل و بومی و ترویج آن در طراحی محصولات فرهنگی جای تقدیر دارد.
موضوعات بومی و فرهنگی هر سرزمین به اشاعه و تکریم ارزش‌های بومی کمک خواهد کرد که این مسئله تضمین توسعه پایدار، تقویت فرایند همزیستی مسالمت آمیز است. بی‌شک مطالعه تجربه‌ها و درس‌های آموخته در اقلیم‌های دیگر به تولید بهینه کمک خواهد کرد اما آگاهی از ریشه‌های فرهنگی و هنری هر سرزمینی و سیر تکامل‌شان در طول تاریخ و جای جای جهان، به آگاهی و احترام ما نسبت به دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها می‌افزاید. تکریم ارزش‌های بومی با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرات بزرگی که نسل آینده را تهدید می‌کند باید بتواند تولیدکنندگان، طراحان، فروشندگان و بازرگانان کمک کند تا با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس گام برداند و تصمیم بگیرند، چرا که طراحی و تولید کالاهای فرهنگی صرفا طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است و شکل‌دهند‌ی نسلی خواهد بود که سرزمین‌مان را به آنها می‌سپاریم پس هوشیار باشیم که انچه رقم می‌خورد نگاهبان میراث فرهنگی ماست.
مشارکت نهادهای متولی در امر طراحی و تولید محتوا کالاهای فرهنگی کمک خواهد کرد تا در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایرانی اسلامی، راه و مسیر روشنی پیش رو قرار گیرد و جامعه نسبت به اهمیت و لزوم کالاهای فرهنگی برای رشد نسل آینده و حفظ میراث سرزمین‌شان آگاه‌تر شوند.
ایجاد فضای نقد در فضاهای طراحی و تولید کمک به رشد هر صنف و حوزه‌ای است، رویدادهایی این چنین می‌توانند مجالی برای حضور و به ارزیابی آثار در راستای رشد و بالندگی باشد که امید است در سال‌های آینده به طور جدی فضایی برای نقد و به چالش کشیدن تولیدات‌مان داشته باشیم. هیئت داوران پنجمین جایزه فیروزه با قدردانی از همه شرکت کنندگان در این رویداد ملی تقاضا دارد تا ضمن تلاشی که در ارائه آثاری در شان ارزش و فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت خود را حفظ اصالت ها و ارزش های بومی و ملی خطیر بدانند و احساس مسئولیت خود را در حفظ کیفیت روز به روز بالاتر ببرند و تا بتوانند در بازار رقابتی بدرخشند و با افتخار آثار خود را سفیرانی برای صادرات فرهنگ و ارزش های ملی بدانند.
اعضای هیئت داوران پنجمین جایزه فیروزه: بهزاد سلیمانی، پیام آزادی، پوپک عظیم پور، آزاده بیات، مجید قادری، کتایون سپهری زاد، علیرضا گلدوزیان، محمد مهدی ایزدخواه.
انتهای پیام/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *