ایزدخواه: یکی از نقاط ضعف صنعت نوشت‌افزار، عدم وجود تصاویر جذاب و مطلوب است

محمدمهدی ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار ایران نوشت در خصوص وضعیت تصاویر به کار برده شده در صنعت نوشت‌افزار و تاثیرات آن بر کودکان اظهار کرد: حوزه نوشت‌افزار در صنعت بزرگتری به نام صنایع فرهنگی قرار دارد. نوشت‌افزارها به دو بخش قابل تقسیم اند؛ بخشی از آن محصولاتی نظیر کیف، دفتر مشق، دفتر نقاشی و خودکار است که تصاویر در آن‌ها استفاده می‌شود که این بخش روز به روز در حال گسترش است. بخش دیگر هم مربوط به نوشت افزارهای اداری است که تصاویر در آن ها نقشی ندارند.

مدیرعامل گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ ادامه داد: مهم ترین دلیل برای فروش مطلوب محصولات نوشت افزار، تصاویر به کار گرفته شده بر روی آن‌ها است. بحث استفاده از تصویر زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم تصاویر استفاده شده در نوشت افزارها باعث تغییر رفتار کودک می گردد و یک محصول، زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در سطح دنیا وقتی انیمیشنی پخش می شود، همزمان محصولاتش نیز به فروش می رسد و اگر انیمیشنی حدود ۱ میلیارد دلار در گیشه به فروش رفته باشد، چندین برابر آن توسط فروش محصولات جانبی آن به دست می‌آید.

وی درباره همزادپنداری کودک با تصاویر شخصیت‌های کارتونی تصریح کرد: کودک اگر انیمیشنی مشاهده کند که برایش جذاب باشد، همزمان با آن در اکثر موضوعات مرتبط با شخصیت موردعلاقه کارتونی‌اش نظیر خرید لباس، خرید نوشت افزار، خرید اسباب بازی و … متاثر از آن انیمیشن است. به طور مثال در موضوع خرید لباس به همان شخصیت محبوب کارتونی واکنش نشان می‌دهد و احتمال خرید آن لباس با تصویر مورد علاقه کودک بالا می‌رود و تمایل دارد که به طور مداوم آن لباس را بر تن کند و رفتارها و حرکات شخصیت محبوبش را انجام دهد؛ به طور کلی تصاویر شخصیت‌ها در تشکیل ارزش‌ها و رفتارهای کودک نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

ایزدخواه در ادامه سخنان خود درخصوص مشکلات صنعت نوشت افزار در کشور تاکید کرد: در صنعت نوشت افزار از تصاویر استفاده می شود و ارتباط کودک با محصولات نوشت افزار نظیر دفترمشق، مداد، خودکار، مدادرنگی و پاک‌کن زیاد است و به طور پیوسته از آن ها استفاده می کند. انیمیشن‌سازهای دنیا همزمان تولید انیمیشن، وارد مذاکره با تولیدکنندگان محصولات نوشت افزار و اسباب بازی می شوند و حق امتیاز تصاویر شخصیت‌ها را به فروش می‌رسانند که با این عمل، نفوذ تصاویر شخصیت‌ها بیشتر و سطح رضایت بیننده و درآمد و سود افزایش پیدا  می‌کند.

مدیرعامل گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ افزود: اتفاق مهمی که باید رخ دهد این است که ارتباط تولیدکنندگان نوشت افزار و تولیدکنندگان انیمیشن بیشتر شود. برخی سازمان‌ها مانند حوزه هنری پای کار بیایند و انیمیشنی بسازند و به موازات آن با تولیدکنندگان صنایع اسباب بازی و نوشت افزار وارد مذاکره شوند و تصاویر شخصیت‌ها را با قیمت مناسب در اختیار صنایع مذکور قرار دهند. یکی از مواد اولیه صنعت نوشت افزار، تصاویر شخصیت‌ها است و در حال حاضر باید بر روی صنعت انیمیشن تمرکز کنیم تا تصاویر جذاب کارتونی ایجاد شود تا یک زنجیره ارتباطی فعال شود. باید به این موضوع اشاره کرد که یکی از نقاط ضعف صنعت نوشت افزار، عدم وجود تصاویر شخصیت‌های مطلوب و جذاب است.

وی درباره استقبال مردم از طرح‌های ایرانی-اسلامی خاطرنشان کرد: مردم بیش از حد تصور به تصاویر ایرانی علاقه‌مند هستند و مشاهده کردم که از محصولی مانند فیلشاه در نمایشگاه ایران نوشت استقبال مناسبی صورت گرفت و عمده خرید کودکان مربوط به محصولاتی بود که تصاویر فیلشاه بر روی آن‌ها نقش بسته بود. مردم به شخصیت‌های کارتونی و تلویزیونی مانند جناب‌خان و کلاه قرمزی روی خوش نشان داده‌اند و اگر این محصولات به طور حرفه‌ای پیگیری شوند، پیشرفت محسوسی برای حوزه نوشت افزار قابل تصور است. به نظرم باید سازمان‌ها و ارگان‌ها پای کار بیایند و در حیطه انیمیشن سرمایه‌گذاری کنند تا شخصیت‌های جدید ایجاد و تولید شوند.

ایزدخواه در پایان ضمن توصیه به تولیدکنندگان نوشت افزار گفت: تولیدکنندگان این حوزه باید به مقوله طراحی توجه بیشتری داشته باشند، چرا که این موضوع برای مخاطب حائز اهمیت است؛ اطلاعات تولیدکنندگان نوشت افزار درباره تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های روز کم است و با تبلیغات و بازاریابی حرفه‌ای فاصله دارند؛ فعالان نوشت افزار باید با تجاری‌سازی درگیر شوند و از بازاریابی اصولی استفاده کنند و با به‌کارگیری طراحی‌های جذاب و بازاریابی دقیق، می‌توان آینده روشنی برای حوزه نوشت افزار متصور شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *