اساسنامه مجمع فرهنگی نوشت‌افزار ایرانی اسلامی

با نام خدا و با انگیزه ارتقا سطح دانش و بینش عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر کشور و ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی و بر اساس اهداف فرهنگی مصرّحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی و بر طبق مشخصات و شرایط پیش‌بینی‌شده در این اساسنامه «مجمع فرهنگی نوشت‌افزار  ایرانی اسلامی» تشکیل می‌گردد.

فصل اول کلیات،  تعاریف،  اهداف و موضوع فعالیت

ماده ۱ –  نام مجمع: مجمع فرهنگی نوشت‌افزار ایرانی اسلامی می‌باشد که برای اختصار ذیلاً مجمع نامیده می‌شود.

ماده ۲– نوع مجمع که با اهداف فرهنگی و مقاصد غیرتجاری، غیرسیاسی و غیر صنفی تأسیس‌شده، غیرانتفاعی است.

*ماده ۳ – سرمایه مجمع و تابعیت آن ایرانی است. (غیرقابل تغییر)

*ماده ۴ – مدت فعالیت مجمع از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد بود که مجوز مجمع مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم‌تأیید مجوز مربوطه از سوی وزارتخانه مذکور باعث پایان مدت فعالیت موسسه خواهد شد. اداره ثبت شرکت‌ها پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأساً نسبت به «کان لم یکن» کردن ثبت و اعلام آن به طرق مقتضی اقدام خواهد کرد. (غیرقابل تغییر)

ماده ۵– نشانی مجمع: تهران؛ بلوار کشاورز؛ نرسیده به خیابان جمالزاده؛ پلاک ۱۱۵؛ واحد ۱   تلفن: ۶۶۵۹۶۸۲۷-۰۲۱

*ماده ۶– هرگونه اصلاح مفاد اساسنامه از قبیل تغییر مکان مجمع در استان پس از ارائه صورت‌جلسه مجمع عمومی و با اطلاع قبلی و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران امکان‌پذیر خواهد بود. (غیرقابل تغییر)

تبصره: امکان جابجایی مکان فعالیت مجمع از یک استان به استان دیگر وجود ندارد.

*ماده ۷ – سرمایه اولیه و دارایی و منابع درآمد مجمع به شرح زیر است: (غیرقابل تغییر)

الف- مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال که در بدو تأسیس مجمع از سوی مؤسسین به قرار مبلغ ۳۴۰۰۰۰ ریال توسط سعید حسینی، مبلغ ۳۳۰۰۰۰ ریال توسط حسن وزیری و مبلغ ۳۳۰۰۰۰ ریال توسط مهدی کلانتری تأمین و تسلیم شد.

ب)منابع درآمد مجمع:

۱-دریافت بودجه، هزینه و هدایا از افراد حقیقی و حقوقی از نهادها و سازمان‌ها.

۲-سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارایی و توانایی‌های مجمع.

۳-انعقاد قرارداد و انجام معادلات مجاز در محدوده اهداف و موضوع اساسنامه.

۴-تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری.

۵-دریافت حق عضویت از اعضا.

ماده ۸ – اهداف و موضوع فعالیت مجمع به  شرح زیر :

 الف- اهداف:

۱-  هم‌افزایی و افزایش ظرفیت‌ها.

۲-  شناسایی و تلاش جهت رفع موانع قانونی توسعه فعالیت‌‌های این حوزه.

۳-  تلاش برای افزایش فعالین و همچنین افزایش کمی و کیفی تولیدات.

ب- موضوع فعالیت:

  • ساماندهی مراکز تولید و توزیع و فروشگاه‌ها.
  • تعامل با سازمان‌ها، نهادها و ….. به‌منظور شناساندن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این حوزه.
  • شناسایی و تلاش جهت رفع موانع قانونی توسعه فعالیت‌های این حوزه.
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز و تلاش در تقویت قوت‌ها و اصلاح ضعف‌ها.
  • مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در برپایی نمایشگاه و جشنواره‌های فرهنگی و هنری.
  • فراهم کردن امکانات و تسهیل در زمینه تولید و توزیع این محصولات.
  • فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغی و ترویجی مانند راه‌اندازی سایت و نشریه و ……
  • انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در راستای اهداف و مأموریت‌ها.
  • تدوین شاخص‌های استاندارد محصولات.

تبصره ۱: مجمع پس از اخذ مجوز فعالیت خاص مصوب از مراجع ذی‌ربط و با رعایت ضوابط هیئت رسیدگی مجاز به انجام فعالیت فوق می‌باشد.

تبصره ۲: موضوع فعالیت مصوب در صورت تأیید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و در صورت نیاز اخذ نظر هیئت رسیدگی امکان‌پذیر می‌باشد.

ماده ۹ – هرگاه انجام و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ مجمع با وظایف و اختیارات برخی از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارتخانه‌ها ارتباط داشته باشد، قبل از انجام و اجرای آن نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکرشده ذی‌ربط اقدام خواهد شد. (غیرقابل تغییر)

*ماده ۱۰ – کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مجمع باید در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری و سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هماهنگ با برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرد. (غیرقابل تغییر)

ماده ۱۱ – به‌منظور نیل به اهداف و موضوع فعالیت‌های فرهنگی، هنری پیش‌بینی‌شده در اساسنامه، مجمع می‌تواند با رعایت مقررات مربوطه به عملیات زیر مبادرت نماید:

– تهیه و تأمین مواد و کالاهای موردنیاز و تدارک وسایل و ابزار و کار و تلاش به‌منظور تأمین هزینه‌های مجمع.

– سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به‌منظور بالا بردن سطح کارایی و توانایی‌های مجمع.

– انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدوده اهداف و موضوع اساسنامه.

– تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.

 

فصل دوم ارکان اصلی مجمع

ماده ۱۲ – ارکان اصلی و تشکیلات اساسی مجمع به شرح زیر است:

الف– هیئت مؤسس

ب- مجمع عمومی

ج– هیئت‌مدیره

د– مدیرعامل

ه- بازرس

ماده ۱۳– هیئت مؤسس

متشکل از اشخاصی می‌باشند که نسبت به تأسیس اولیه مجمع همت گمارده و سرمایه اولیه را تأدیه نموده‌اند و دارای اختیارات ذیل‌الذکر می‌باشند.

ماده ۱۴– اختیارات هیئت مؤسس:

  • اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه و مرامنامه مجمع با پیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویب مجمع عمومی و رعایت ضوابط قانونی و با تأیید قبلی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی(غیرقابل تغییر).
  • اعلام تعطیل یا انحلال مجمع پس از تصویب در مجمع عمومی.
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه و انتشار تصمیمات قانونی.
  • تدوین سیاست‌های کلی، خط‌مشی‌ها و اولویت‌های فعالیت‌های مجمع.
  • نظارت کلی بر فعالیت‌های مجمع.

ماده ۱۵ – مجمع عمومی:

شامل کلیه عضوهای دائمی و غیردائم و یا نماینده رسمی آن‌ها در مجمع هستند که در بخش تولید و توزیع باید دارای شرایط عضویت مقرر باشند.

ماده ۱۶– وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:

  • انتخاب اعضای هیئت‌مدیره.
  • استماع گزارش سالیانه هیئت‌مدیره و مدیرعامل و نظارت بر هیئت‌مدیره.
  • پذیرش و لغو عضویت اعضا با پیشنهاد هیئت‌مدیره و با رأی حداقل دوسوم اعضا اصالتاً یا وکالتاً.
  • استیضاح هیئت‌مدیره با رأی حداقل دوسوم اعضای حاضر.
  • انحلال هیئت‌مدیره بر اساس ضوابط اساسنامه با رأی حداقل دوسوم اعضای حاضر و انتخاب مجدد آ‌ن‌ها بر اساس رأی اکثریت اعضای حاضر.
  • انحلال مجمع با تصویب چهارپنجم اعضا اصالتاً و وکالتاً.
  • نصب و عزل بازرس.

ماده ۱۷ – جلسات مجمع عمومی:

سالی یک‌بار در محل اعلامی در دعوت‌نامه و با حضور اکثریت(نصف به‌علاوه یک) اعضا تشکیل خواهد شد و تصمیمات با دوسوم کل اعضا اصالتاً یا وکالتاً اتخاذ خواهد شد. تشکیل جلسات عادی مجمع عمومی به‌طور فوق‌العاده در هر زمان بلامانع است. جلسات مجمع عمومی به درخواست اعضای مجمع یا تصویب اعضای هیئت‌مدیره یا مدیر‌عامل تشکیل می‌گردد و در دعوت‌نامه که به‌صورت کتبی و دو هفته قبل از تشکیل جلسه ارسال خواهد شد، باید دستور جلسه و ساعت حضور و محل جلسه و ساعت حضور و محل جلسه قیدشده باشد.

ماده ۱۸ – هیئت‌مدیره

امور اجرایی مجمع توسط هیئت‌مدیره‌ای متشکل از۵ نفر که برای مدت ۲ سال توسط اکثریت مجمع عمومی انتخاب می‌شوند اداره خواهد شد. تغییر هیئت‌مدیره بر اساس اساسنامه و طبق صورت‌جلسه تنظیمی توسط مجمع عمومی خواهد بود. تجدید انتخاب هیئت‌مدیره برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده ۱۹ – وظایف هیئت‌مدیره:

۱–تصویب بودجه و تراز مالی.

۲– تعیین و تصویب برنامه‌های سالیانه و تصویب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی مجمع.

۳– تعیین مدیرعامل .

۴- تعیین ساختار اجرایی سازمان مجمع .

۵ – بررسی عملکرد و نظارت بر مدیرعامل و سازمان مجمع .

تبصره: جلسات هیئت‌مدیره هر یک ماه یک جلسه و با حضور چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات اتخاذشده با اکثریت آرای موافق معتبر خواهد بود.

ماده ۲۰ – مدیرعامل

مدیرعامل فردی است به‌عنوان مسئول ساختار اجرایی مجمع پیگیری امور اجرایی مجمع را بر عهده دارد. مدیرعامل از سوی هیئت‌مدیره به مدت ۲سال انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد آن منعی ندارد.

تبصره: مدیرعامل را می‌توان از اعضا هیئت‌مدیره انتخاب نمود.

ماده ۲۱ – اهم وظایف مدیرعامل:

۱- فعال‌سازی ساختار و جذب و انتصاب مسئولین سازمان اجرایی، جهت انجام فعالیت‌های اجرایی مصوب هیئت‌مدیره در راستای اهداف مجمع.

۲- ارائه پیش‌نویس برنامه‌های سالیانه دستورالعمل‌های اجرایی، تفاهم‌نامه‌ها، بودجه و سایر اسناد جهت تصویب در هیئت‌مدیره.

۳-پیگیری و انجام کلیه برنامه‌های اجرایی مجمع جهت نیل به اهداف.

۴- حفظ و حراست از اموال مجمع، تهیه صورت دارایی از اموال آن.

۵- رسیدگی به حساب‌های مجمع، پرداخت بدهی‌ها و وصول مطالبات.

۶- اجرای مصوبات هیئت‌مدیره.

۷- افتتاح حساب در بانک‌ها و خریدوفروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم با اشخاص(با رعایت مفاد ماده ۳۰).

۸- طرح و تعقیب دعاوی اعم از حقوقی و جزایی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور، انتخاب وکیل با حق توکیل به غیر و اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل آنان، قطع و فصل دعاوی از طریق صلح و سازش، پیگیری و انجام تمامی امور و مسائل قضایی، مالیاتی، ثبتی و انجام تمامی اقدامات و تشریفات قانونی و اقدام به ثبت و انتشار آن‌ها و انجام امور مجمع در حدود ضوابط اساسنامه و اقدامات اجرایی.

ماده ۲۲ – با توجه به اینکه مدیرعامل مجمع به‌عنوان مجری تصمیمات هیئت‌مدیره، مسئولیت‌های اداری و اجرایی مجمع را عهده‌دار است، می‌تواند با داشتن حق عزل و نصب کارکنان و اداره و تمشیت امور و ایجاد ارتباط و همکاری با مسئولان و اشخاص حقیقی و حقوقی و جلب مشارکت آن‌ها در انجام فعالیت‌های مجمع، اقدامات لازم را انجام دهد و در قبال مجمع و هیئت‌مدیره مسئول است.

ماده ۲۳ – مجمع عمومی می‌توانند به‌منظور بررسی اسناد و امور مالی و تهیه گزارش از وضعیت حساب‌های سالانه و اعلام نظر درباره گزارش مدیرعامل و هیئت‌مدیره یک نفر را به‌عنوان بازرس اصلی برای دو سال از بین خود یا خارج انتخاب نمایند. بازرس نباید از اعضای هیئت‌مدیره باشد.

ماده ۲۴ – بازرس بدون اینکه حق دخالت مستقیم در امور اجرایی مجمع را داشته باشد در هر زمان می‌تواند به اسناد و مدارک و پرونده‌ها مراجعه و اطلاعات لازم را کسب و عنداللزوم تذکرات ضروری را به مسئولان و متصدیان امر بدهد و در صورت برخورد با نارسایی یا تخلف در حین رسیدگی خود، مراتب را به مجمع عمومی اطلاع دهد.

تبصره: بازرس می‌تواند در جلسات هیئت‌مدیره حضور پیدا نماید.

ماده ۲۵ – شرایط عضویت:

  • پذیرش کلیات ساختاری(اساسنامه و مرامنامه).
  • فعالیت مستمر یک‌ساله در حوزه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و تولید و تکثیر حداقل ۱۰ محصول و عدم تولید نوشت‌افزار با محتوای غیر ایرانی اسلامی با تأیید و تصویب هیئت‌مدیره.
  • فعالیت یک‌ساله مستمر در زمینه توزیع نوشت‌افزار و توان توزیع استانی محصولات و عدم توزیع نوشت‌افزار با محتوای غیر ایرانی اسلامی با تصویب و تأیید هیئت‌مدیره.
  • پرداخت مستمر حق عضویت مصوب در مجمع عمومی.

ماده ۲۶ – هیئت‌مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید و مدیر‌عامل نیز می‌تواند یک نفر را به سمت قائم‌مقام خود انتخاب و قسمتی از اختیارات محوله را به وی واگذار کند.

فصل سوم-امور عمومی، مالی، محاسباتی- انحلال و تسویه

ماده ۲۷ – سال مالی از اول فروردین‌ماه هرسال آغاز و به پایان اسفندماه همان سال ختم می‌شود مگر سال اول که از تاریخ تأسیس شروع و به پایان سال ختم می‌گردد.

ماده ۲۸ – تمامی اسناد مالی تعهدآور و قراردادها و اسناد و اوراق بانکی از قبیل چک، سفته، برات با امضای مدیرعامل و رئیس یا یکی از اعضای منتخب هیئت‌مدیره و مهر مجمع اعتبار خواهد داشت.

تبصره: مدیرعامل می‌تواند بدون رعایت مفاد ماده ۳۰ شخصاً نسبت به امضا اسناد مالی تعهدآور تا سقف ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال اقدام نماید.

ماده ۲۹ – مدیرعامل می‌تواند امضای تمام یا قسمتی از اسناد یادشده و مکاتبات مجمع را به یکی از اعضای هیئت‌مدیره تفویض نماید.

ماده ۳۰ – تمامی اموال و دارایی‌هایی که به مجمع تعلق‌گرفته یا بعداً به دارایی آن افزوده شود، در دفاتر مربوطه ثبت خواهد شد.

ماده ۳۱ – فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از مجمع عمومی یا هیئت‌مدیره و مدیرعامل موجب انحلال مجمع نخواهد بود و عضو جانشین یا سایر اعضاء وظیفه محوله را تا معرفی عضو جدید توسط اعضاء مجمع انجام خواهند داد.

ماده ۳۲ – در صورت انحلال مجمع کلیه اموال مجمع در اختیار ولی‌فقیه قرار می‌گیرد.

این اساسنامه در سه فصل مشتمل بر ۳۲ ماده در جلسه مورخ ۲۴/۹/۹۵ توسط اعضای هیئت مؤسس«مجمع فرهنگی نوشت‌افزار ایرانی اسلامی» با حضور اعضا قرائت و به‌اتفاق آرا تصویب شد.